Hälsosammare kroppsuppfattning för barn – så gör du

Dela gärna vår sida!

Dagens barn och ungdomar, och även vi vuxna, proppas fulla med komplicerade åsikter om kroppsideal, utseende och hälsa genom både samhälle och media. Som vuxen är det viktigt att komma ihåg att barn är som svampar. De suger upp allt möjligt vi yttrar oss, vare sig det är något bra eller dåligt vi har att säga. Det är därför viktigt att föräldrar kommer ihåg att de har en väldigt betydande roll när det kommer till att bygga upp deras barns kroppsuppfattning. Om du som förälder är besatt av att räkna kalorier, försöka mindra klädstorlekar eller att banta, så kommer ditt barn att uppmuntras till att göra detsamma varken du vill det eller inte. Så istället för att påverka barnen negativt, så bör man uppmuntra dem till att vara hälsosamma och tycka om sina kroppar.

Läs mer… «Hälsosammare kroppsuppfattning för barn – så gör du»

Dela gärna vår sida!

Tips på hur du hjälper ditt barn att hålla en hälsosam vikt

Dela gärna vår sida!

Vi människor blir bara fetare och fetare. Nu börjar även vi svenskar börjar kvala in bland övriga välfärdsländer i Europa och Amerika. Fetma blir ett allt större och större problem hos oss i Sverige. De senaste 10 åren har antalet överviktiga barn vuxit lavinartat. Många kallar det en fetma epidemi, vilken åstadkoms av felaktiga matvanor och brist på fysisk aktivitet. Fetmaepidemin påverkar hela samhället, och det kostar oss både hälsa och skattepengar.

Det finns dock många bra tips för föräldrar som vill försöka hjälpa sina barn att hålla en hälsosam vikt utan att behöva tvinga dem att följa en bantingsmetod eller extrem diet. För det första bör man sluta upp med att köpa hem onyttiga livsmedel och snacks som innehåller mycket kalorier, fett och socker. Finns produkterna inte hemma så minskar risken betydligt att barnet ska konsumera dem. Läsk, kakor, bullar, godis, chips, juicer, färdigmat och mycket annat är sådant som man borde rensa ut ur huset på en gång.

Förutom att äta mindra onyttigheter så är det viktigt att ditt barn sover tillräckligt mycket och låter kroppen få den vila den behöver. Dessutom orsakar sömnbrist en ökande aptit, vilket gör ditt barn hungrigare än han eller hon egentligen borde vara. Ett barn behöver runt 9 timmar sömn per natt för att deras kropp ska fungera bra. Därtill bör man försöka minska tiden ditt barn spenderar framför en skärm, vilket gäller alltifrån TV, laptop, iPod till iPhone eller andra android telefoner. Ju mer tid barn spenderar framför en skärm, desto mindre tid ägnar han eller hon åt fysisk aktivitet. Man bör alltså istället uppmuntra barn till fysisk aktivitet och att röra på sig minst en timme om dagen. Inspirera ditt barn till att leka dagligen, både utomhus och inomhus.

Något man bör komma ihåg när det kommer till hälsa, är att inte glömma bort den psykiska hälsan. Även om en hälsosam diet och underhållande fysisk aktivitet är grundstenar i en bra hälsa, så är det viktigt att barnet är lyckigt och utvecklar sin självkänsla. Så kom ihåg att tala om för ditt barn att han eller hon är bra precis som han eller hon är!

Dela gärna vår sida!

Det blir snart lättare att hitta rätt i livsmedelshyllan

Dela gärna vår sida!

Bryr du dig om vad du äter är det en nödvändighet att kunna tyda vad ett livsmedel egentligen innehåller. Innehållsförteckningar på livsmedelsprodukter uppfattas dock ofta som otydliga och svåra, och många besvärar sig inte med att läsa dem överhuvudtaget. Ibland omformuleras dessutom namnen på råvaror för att produkten ska låta positivare och hälsosammare. Men nya regler om matmärkning är på gång och ska ge oss mer information om vad det egentligen är vi stoppar i oss. Även om dessa nya regler för förenkla för oss, så är det fortfarande klokt att lägga ner lite tid på att lära sig hur man ska innehållsförteckningarna. För genom att börja läsa etiketter tar men ett viktigt steg i att förbättra sin kost, och dessutom spara pengar.

matvaror 300x225 Det blir snart lättare att hitta rätt i livsmedelshyllanDe nya livsmedelsreglerna är utarbetade av EU och är gemensamma regler för märkning av livsmedel, och bygger på att förtydliga och förenkla för oss konsumenter. Näringsdeklarationen ska nu utvidgas så att uppgifter om saltinnehåll finns med. Informationen ska antingen anges per 100 g eller 100 ml och finnas med på samma lista som mängd energi, fett, mättat fett, kolhydrater, sockerarter och protein. Det krävs även att märkning av ursprungsland ska utökas till att omfatta kött från gris, får, get och fäderfä. Och för att göra det tydligare och enklare för oss så ska minimikraven på hur stor textstorleken på näringsdeklarationen också ökas. Bokstäverna måste vara minst 1,2 mm höga (0,9 mm på små förpackningar). Samt att ingredienser som kan orsaka allergier måste framhävas tydligare, med exempelvis fet eller kursivt typsnitt.

De nya märkningsreglerna kräver också att nedfrysningsdatum för kött och fisk ska finnas på förpackningen, samt att det ska finnas uppgifter om kött- eller fiskprodukter är sammanfogade av olika småbitar.

Dock kommer det kunna ta upp till 5 år innan alla livsmedelsproducenter och handlare har infört de nya förändringarna, men förhoppningsvis kommer man kunna börja ana skillnader i hyllorna snabbare.

Dela gärna vår sida!


Hälsoblogg