Hur du väljer bantningskur

Ibland kan det vara ytterst svårt att välja rätt bantningskur. Det är väldigt viktigt att välja en bantningskur som passar dig och dina behov, speciellt om du vill gå ner i vikt snabbt och hälsosamt.

När du skall starta en bantningskur är det viktigt att du utgår från dina egna behov. Om du inte gör det så är chansen stor att du inte kommer att känna dig tillräckligt tillfreds med den bantningskuren du har valt. Det kan medföra att du inte lyckas med det mål du faktiskt hade från början, att gå ner i vikt. En korrekt vald bantningskur skall matcha dina vanor, behov och krav.

För att det skall bli så enkelt som möjligt för dig att välja bantningskur så kommer vi just därför presentera ett antal intressanta tips som kan vara väl användbara när du väl vill gå ner i vikt och skall välja bantningskur.

Konsultera en expert

Att gå ner i vikt är inte alltid världens lättaste företag. Därför är det viktigt att du kontaktar någon eller köper en bok som du vet kan hjälpa dig i ämnet. En dietist eller en personlig tränare kan analysera din livssituation och på sätt skapa den ultimata bantningskuren för just dig.

Var hälsosam

Alla tjänar på att välja en bantningskur som är hälsosam. Det betyder att du inte skall välja en bantningskur tvingar dig till svält eller berövar dig på mat av viss typ. Se till att just den bantningskuren som du väljer förser dig med kroppens alla dagliga behov i form av vitaminer, mineraler, proteiner, kolhydrater, fiber och till och med fett. En balanserad diet är en bra diet.

Träna regelbundet

En väl genomförd bantningskur består självfallet av väl planerad träning som passar just dina behov. Det här betyder att du väljer en träningsform som passar dig och just dina förutsättningar.

Följ upp resultaten

Ibland kan det vara så att trots att du tycker dig valt en bantningskur som passar dig som handen i handsken så ser du inte några resultat. Därför är det viktigt att hela tiden följa upp vad för typ av resultat du ser. Men, och det här är viktigt, fokusera inte för mycket på resultaten. Hälften vågat, hälften vunnet.

Budget

Bantningspreparat, träningskort, träningskläder, specialkost, personliga tränare – en bantningskur kan kosta 0 eller tusentals kronor. Känner du att du inte har råd med allt – fokusera på det absolut essentiella, det vill säga vad du äter och träningen. Bantningspreparat klarar man sig ofta utan och allt som en personlig tränare eller dietist kan lära dig kan man ofta läsa sig till på annat sätt.

10 sätt att bränna fett

Tyvärr är vi som människor begåvade med en funktion som gör att allt överflöd vi äter omsätts till fett. Tyvärr kan denna egenskap leda till att vi slänger oss in i onödiga dieter, bantningspiller när i vill bränna fett. En av hemligheterna till att bränna fett är att kickstarta metabolismen.

Kondition är inte allt

Konditionsträning är bara en del av det träningsschema som du bör genomgå när du vill bränna fett. Det är därför är det viktigt att du även lägger tid på styrketräningen för att bränna fett effektivt.

Fria vikter

När du styrketränar är det mycket bättre att nyttja de fria vikterna än de statiska maskinerna. De fria vikterna hjälper dig utveckla koordinationen och det i sin tur betyder att du använder fler muskler när du tränar.

Kort vila

Det är inte fel att vila mellan övningarna när du bränner fett. Skaka loss mellan varje övning så orkar du lite mer nästa gång.

Träna hela kroppen

Även om det känns som om allt fett sitter på magen så är det inte bara där du skall fokusera när du vill bränna fett. Alla muskler i kroppen bränner fett, så därför skall du försöka träna alla muskler i kroppen, inte bara utvalda muskelgrupper, kontinuerligt.

Träna på morgonen

Även om du sover så förbränner kroppen energi i form av exempelvis kolhydrater. Om du då tränar på morgonen när kroppens depåer är tomma så kommer du tvinga den att nyttja dess extrareserver, fettet – perfekt när du vill bränna fett.

Ät frukost

Bara för att du tränat på morgonen så skall du inte hoppa över frukosten – det är de facto dagens viktigaste mål. Därför är det viktigt att du äter en komplett frukost som kan stödja dig genom hela dagen så att du kan undvika onödigt småätande. Något som är A och O när du vill bränna fett.

Andas genom näsan

Att andas genom näsan kan hjälpa dig stabilisera hjärtrymt och förbättra din uthållighet vilket betyder att du orkar träna lite mer och bränna fett lite mer.

Undvik trendiga dieter

Vill du bränna fett så finns det inga genvägar. Du måste bränna mer fett och energi än vad du tar in. Det finns inga andra sätt som fungerar långsiktigt.

Träna i intervaller

Det sägs att om man tränar i korta, snabba och explosiva intervaller lyckas man bränna fett snabbare än vid långsam träning. Så träna hellre i ett högt tempo med jämn belastning istället för långsamt.

Förändring förnöjer

Att träna på samma sätt varje dag gör ingen glad. Förändringar i träningsschemat kan komma som en välkommen förändring när det känns som jobbigast att träna Det kommer att hjälpa dig att fokusera och satsa ännu hårdare på att bränna fett åter igen.



Hälsoblogg