Handla rätt – gå ner i vikt

Om du vill gå ner i vikt så är det många olika faktorer som du kan behöva rätta till i ditt liv. En av dessa faktorer är kost och vad du äter. För att gå ner i vikt krävs det att du överger skräpmaten och börjar äta hälsosamt. Detta är inte alltid så lätt som man kan tro.

Att köpa rätt mat när du är i affären eller är på restaurangen är en viktigt punkt som förenar allt detta. Köper eller beställer du fel mat så kommer du äta fel mat och du kommer misslyckas att gå ner i vikt. Och allt detta samtidigt som du måste fortsätta att äta hälsosamt så din kropp inte tar skada. Därför behöver du en plan redan när du kliver in innanför dörrarna på din mataffär.

När du nu vet detta så vill vi ge dig några tips för hur du kan underlätta dina matinköp när du vill gå ner i vikt.

Grönt är skönt

Om du vill gå ner i vikt så är det av stor vikt att du äter rätt mängd med grönsaker. Många människor har den dåliga egenskapen att de centrerar sina dieter runt fel saker. Fokus skall inte ligga på kött, bröd eller ost – fokus skall ligga på rätt mängd grönsaker. Se till att du äter tillräckligt med grönsaker när du vill gå ner i vikt.

Inköpslista

När du går till affären så skall du redan innan du åker iväg ha bestämt exakt vad du skall laga och äta – och då självfallet hälsosamma rätter. Om du åker till affären så kommer du bara bli frestad att köpa det du vet  med dig är gott och i många fall också onyttigt. Så sätt dig ner en gång i veckan och leta runt på internet efter hälsosamma recept och sätt ihop en inköpslista som du vet med dig kommer hjälpa dig att gå ner i vikt.

Läs innehållsförteckningen

Om du kan läsa det här blogginlägget så är det även dags att du lär dig läsa på innehållsförteckningarna på det du köper. Titta närmare på vad det är du köper så får du en mer riktigt bild av vad du stoppar i dig. Vad består ditt bröd av? Hur många kalorier innehåller en chokladkaka? Allt detta kan hjälpa dig att styra om din kost till mer hälsosamma alternativ.

Handla när du är mätt

Att gå till affären på hungrande mage är aldrig bra. Du kommer utan tvekan ”unna” dig en chokladkaka eller något annat på vägen hem bara för att du är så hungrig. Så ta dig iväg och handla när du väll ätit ett riktigt mål. Det kommer du tjäna på när du vill gå ner i vikt.

Naturligt

Undvik halvfabrikat. Gud vet vad alla dessa tillsatser och ämnen gör för i kropp och inte hjälper de dig när du vill gå ner i vikt. Försök att endast handla naturliga råvaror, det blir så mycket enklare att veta exakt vad du stoppar i dig om du vet att det är ett naturligt alternativ.

Gå ner i vikt med färre kalorier

Om du vill gå ner i vikt så är det viktigt att äta färre kalorier. Om du konsumerar färre kalorier än vad förbränner så kommer din kropp att börja nyttja de reserver som finns i din kropp, många gånger i form av det fett som du vill bli kvitt, illa kvickt. Allt överflödigt kaloriintag kommer att deponeras i din kropp i form av fett vilket resulterar i att du går upp i vikt ytterligare.

Trots att du vill skära ner på antalet kalorier när du vill gå ner i vikt så ska du aldrig utesluta dem helt. Du kommer initialt att gå ner i vikt men dessa kilon kommer komma tillbaka illa kvickt om du återgår till en mer normal diet. Detta är något som sker helt naturligt men som går att undvika.

5 enkla tips för att konsumera färre kalorier och gå ner i vikt på ett hälsosamt vis

1. Hoppa inte över måltider. Det är nyttigare att äta små, hälsosamma måltider över dagen än att skippa dem helt. Så hoppa inte över frukost, lunch eller middag, dessa tre mål mat är essentiella.

2. Mat med lågt fettinnehåll betyder inte alltid lågt kaloriinnehåll. 1 gram fett innehåller 9 kalorier och 1 gram protein eller kolhydrater innehåller 4 kalorier – trots det så betyder inte att det är färre kalorier i ett livsmedel. Många gånger så ersätts fett med socker eller stärkelse som mer än väl motsvar den mängd fett som avlägsnat. Det här betyder att man har mycket på att vinna på att läsa innehållsförteckningar noggrant när du vill gå ner i vikt.

3. Ät långsamt. Om du äter tillräckligt långsamt så kommer din kropp att reagera normalt på ditt matintag och den kommer att säga till i god tid när du blir mätt. Slänger du i dig maten så kommer du allt för ofta äta för mycket och det gynnar dig inte när du vill gå ner i vikt.

4. Ät mer fiber. Försök att inkludera någon typ av livsmedel med högt fiberinnehåll.

5. Äter du en sallad ute på restaurang så kan du be om att få dressingen vid sidan om för att enkelt kontrollera hur mycket du lägger på din sallad.



Hälsoblogg