Att träna på gym

Det finns lika många sätt att gå ner i vikt som det finns människor. Alla gör vi olika. Vad man kan säga är att en stor del av dessa människor någon gång under sin diet besöker ett gym. Men går man bara till ett gym och lyfter skrot eller kan man träna på flera sätt? Ett gym är mer mångfacetterat än vad många tror.

Så hur och vad kan man träna på ett gym då?

Konditionsträning

Under konditionsträning så faller flera saker olika aktiviteter Som exempel kan nämnas rodd, löpning på band och cykling. Men även instruktörledda övningar så som aerobics och spinning kan räknas in under konditionsträning. Att konditionsträna stärker hjärta och lunga. Något som ger den som tränar mer energi, en bättre kropp och en generellt bättre hälsa.

När du väljer konditionsträning så är målat alltid att hitta en träningsnivå form som passar dig och din kropp allra bäst.

Styrketräning

Detta är vad många tänker på när de besöker ett gym. Människor som står och pustar och stönar i maskiner. Det är nu du bygger muskler. Här kan du välja att träna i maskiner speciellt utvecklade för vissa muskelområden eller med fria vikter, exempelvis hantlar och stänger som, du själv väljer belastning på. I vår mening är det bättre med fria vikter även om de kräver lite mer kontroll och kunskap. De nämligen tränar en större del av kroppen jämfört med maskiner. Med fria vikter så tränar du inte bara en specifik muskel men även balans och koordination.

Att träna fel med tyngder kan faktiskt vara farligt. Därför skall du anpassa din träning till vad du klarar av. Lägg inte på för mycket, det finns risk för bristningar, förslitningsskador och sträckningar.

För den som vill läsa mer om styrketräning så vill vi tipsa om Styrketraning.net. Där kan du läsa om styrketräning och träning i allmänhet.  Du kan även ställa frågor till en expert, Martin Löwgren som bland annat är legitimerad naprapat och licensierad styrketräningsinstruktör.

Stretching

Att handlar som sagt inte om att bygga musklar. Det handlar även om att ta hand om dem. Stretching är ett av de momenten. Genom att stretcha så uppnår du inte bara vighet du kommer även känna dig starkare och hälsosammare. Att stretcha är även den perfekta avslutningen på ett träningspass.

Kampen med vågen – hur du väger dig

Alla som kämpat med att gå ner i vikt vet att vågen inte bara är deras bästa men även värsta fiende. Vem vill inte ställa sig på vågen  och se att de gått ned i vikt? Likväl som man vill inte ställa sig på den och se att man inte gått ner i vikt eller står stilla i sin viktminskning.

Problemet är att man inte skall bli för beroende av vågen. Det kan få negativa effekter för din viktminskning. Du skall definitivt inte väga dig varje dag.

När du går ner i vikt så kommer din vikt variera både uppåt och nedåt. I början av din viktminskning så kommer du förlora mestadels vatten. Det är betydligt enklare att bli kvitt vatten än fett och det kommer se ut som kilona rinner av. Efter en period som kommer vågen stabilisera sig, det kommer se ut som du bara kämpar i motvind.

Det är därför du endast skall väga dig någon gång i veckan. Du kommer inte se några större resultat med din från dag till dag.

Några enkla tips som du kan följa är:

  1. Väg dig inte oftare än 1 gång i veckan.
  2. Väg dig vid samma tillfälle alla gånger. Förslagsvis innan du äter frukost på morgonen. Vid den tidpunkten så får du de mest rättvisande siffrorna.
  3. Om vågen tycks stå stilla en vecka så är det ingen större fara. Om du motionerar och äter rätt så kommer du gå ner i vikt.
  4. Notera varje veckas invägning. Förutsatt att du följer din diet och träning så kommer du se en trevlig trend inom en snar framtid.

Summa summarum så skall inte vågen vara ditt absoluta fokus med din viktminskning. Du vill gå ner i vikt för bättre hälsa och för ett sundare leverne.

Gå ner i vikt med mjölk

WebMD rapporterar att mjölk kan vara en faktor som kan hjälpa dig gå ner i vikt. Den studie som stödjer påståendet presenterades i dagarna av den amerikanska organisationen American Journal of Clinical Nutrition.

Studien visar att de vuxna i studien som drack den högsta mängden mjölk per dag, ungefär 3.5 dl, gick ner nära 5.5 kilo på två år jämfört med dem som drack minst, som bara gick ner 3.1 kilo under samma period.

Varför de personer i kontrollgruppen intog mest mjölk även var de som gick ner mest är inte 100% klarlagt än. Forskarna fann, vad som kan vara en fingervisning, att de som lyckades gå ner i vikt mest även hade högst värde av vitamin D i blodet. Och mjölk är vår viktigaste källa till just vitamin D. Mängden kalcium i mjölk kan också vara en bidragande faktor.

”Low vitamin D is associated with weight gain, and raising vitamin D is looking more and more like it is able to help with weight loss,” says Vincent Pera, MD, director of the Miriam Hospital Weight Management Program in Providence, R.I.

”I am more and more convinced that there is something helpful about vitamin D at regulating weight,” he says.

Andra forskare som har tagit del av materialet manar dock till behärskning. Resultaten måste utredas närmare för att säkerställa att det verkligen är mjölken som givit dessa resultat.

”It may mean the dairy helps with weight loss or it may be that what is not being eaten helps with weight loss,” he says. ”For instance, more dairy intake may mean less soda intake.”

Vilket som, det skadar aldrig att dricka lite extra mjölk.

Källa: WebMD



Hälsoblogg