5 fettförbrännande övningar

Många människor tränar för att gå ner i vikt. Men för att gå ner i vikt så behöver du bränna fett. Vi ger dig därför 5 fettförbrännande övningar. Kanske är det någon som passar just dig när det är dags att förändra ditt liv.

Viktträning

Så länge som du tränar på rätt sätt med vikter så kan du förbränna ett stort att kalorier. Viktträning är bra, för förutom den givna viktminskningen så får du även andra fördelar på köpet, såsom bättre hållning, plus att du blir generellt starkare och kan träna ännu mer.

Är du  osäker på hur du ska träna med vikter rekommenderar vi att du anlitar en personlig tränare de första gångerna så kommer du igång säkert och enkelt med dina fettförbrännande övningar.

Löpning

Löpningen är ett mycket bra sätt att bränna fett på och för att förbättra konditionen på. Antingen löper du på ett band på gymmet eller så hittar du din favoritsträcka hemma eller i spåret.

Power Walking

Kan du inte springa? Kanske du du gå i ett lite högre tempot? Power walking hjälper dig bränna det där extra fettet du samlade på dig under ledighet. Ta med hunden på promenaden så får du en trevlig kompis på köpet.

Kickboxning

För dig som vill ha lite mer action så är Kickboxning ett jättebra alternativ som fettförbrännande övning. Under ett enda träningspass så kan du förbränna så mycket som 800 kalorier om du tränar riktigt hårt. Kickboxning är intensiv och du kommer träna både styrka, kondition och koordination.

Klättring

För dig som vill ha en lugnare träningsform än kickboxning men ändå söker lite utmaning så ska du välja klättring som fettförbrännande övning. Idag finns det klätteranläggningar i de flesta större städer. Perfekt träning för ben och torso.

LCHF metoden

LCHF står för Low Carb High Fat. Det i sin tur betyder att du äter förre kolhydrater och mer fett. LCHF är en av de dieterna du kan välja om du vill gå ner i vikt. LCHF är en även en godkänd metod för behandling av diabetes typ 2 enligt Socialstyrelsen.

Förenklat så så innebär LCHF att du ska undvika socker, stärkelse, margarin, öl och frukt. Allt medan du utan dåligt samveten kan äta kött, fisk och skaldjur, ägg, naturligt feta såser, ovanjordsgrönsaker, mejeriprodukter, nötter och bär, med andra ord fett.

Grundtanken med LCHF är att vi människor under miljontals år var jägare och samlare som åt föda utan större mängder kolhydrater. Den mat som fanns tillgänglig i skog och mark var den vi fick äta. Stärkelse och kolhydrater i ris, pasta och bröd har vi bara ätit en kort, kort del av vår livstid, allt sedan vi blev jordbrukare.

Till följd av kolhydrater (socker t.ex.) ökar ditt blodsocker som i sin tur signalerar till kroppen att öka produkten av insulin. Detta insulin gör att du blir snabbare hungrig igen efter att du har ätit  då insulinet lagrar eventuellt överskott av näring i kroppens fettceller istället för att förbränna den.

Lågt intag av kolhydrater, ger jämfört med ett högt intag av kolhydrater en stabilare blodsockerhalt som i sin tur ger ett lägre insulinvärde. Det här medför att kroppen kan frisätta, omsätta och förbränna mer fett  i fettvävnader i kroppen – och du går ner i vikt.

Utöver viktminskning så tycks även bland annat blodtryck, blodsocker, karies och hjärtsjukdomar vara några av de problem man kan undvika med LCHF.

Pulverdiet – så funkar det

En pulverdiet är det perfekta verktyget för dig som vill kickstarta din viktminskning. Det har vetenskapen bevisat flera gånger om. Men vad är då en pulverdiet? Vi rätar ut några av de vanligaste frågor.

Måltidsersättning, som en pulverdiet egentligen är en form av ersättning som ger dig det alla de vitaminer och mineraler som du behöver under en dag samtidigt som du äter färre kalorier.

Grunden ligger i att du vill byta enstaka eller flera måltider mot någon av dessa pulverdiet. Eftersom du då når ett underskott kalorier och kroppen börjar förbränna kolhydrater och fett så börjar du gå ner i vikt.

Tillsammans med en pulverdiet och lätt träning kan du sedan förvänta dig goda resultat av din träning och din förändrade kost. De allra flesta går ner ett par kilo i veckan redan från börja medans andra tappar ännu fler kilon på samma tid.

Du kommer se snabbare resultat ju fler måltider du väljer att ersätta med din pulverdiet. Men var försiktigt, väljer du att byta ut alla måltider så ska du inte äta endast pulver mer än högst 3 veckor.

Byter du endast ut någon måltid per dag så kan du använda din pulverdiet längre om så önskat.

När man sedan väljer att sluta sin pulverdiet så är det viktigt att man försiktigt trappar ner pulverdieten samtidig som man är försiktig med att äta lika mycket innan du började med dieten. Gör du inte det så kommer du återfå dina kilon inom en kort tid.

Vilken produkt du ska välja är helt upp dig dig. Egentligen finns det ingen direkt skillnad dem i mellan förutom smak och pris. För att få kallas pulverdiet (måltidsersättning) så testas alla produkter av Livsmedelsverket varför du kan försäkra dig om att du aldrig köper en direkt dålig produkt!

Lycka till!



Hälsoblogg