Bli smal med rätt storlek på frukosten

Frukosten är i mångt och mycket dagens viktigt måltid och skall i fortsättningen också vara det. Men ny forskning visar att den inte behöver vara överdrivet omfattande för att tillräckligt stor.

Trots att vi sedan barnsben lärt oss att frukosten är en viktig måltid så har den mer vetenskapliga diskussionen kring dess vara eller icke vara vara omfattande. Studier har visat skiftade resultat och många har debatterat om en stor frukost kan hjälpa vid viktminskning eller ej.

Ny forskning i BioMed Central’s Nutrition Journal tycks dock skingra några av del tvivel och frågor som finns i ämnet.

Volker Schusdziarra vid Else-Kröner-Fresenius Center of Nutritional Medicine i München har studerat 380 överviktiga och normalviktiga människor och vad de har åt. I gruppen så åt människor ibland stora frukostar, små eller också hoppade de över dem helt och hållet.

Studien visade att de åt samma mängd till lunch och frukost, oavsett hur mycket de åt till frukost. De som åt en stor frukost fick istället i sig över 400 extra kalorier. En annan skillnad var att de som åt en stor frukost ofta hoppade över det tidiga mellanmålet på morgonen, men detta var inte tillräckligt för att kompensera för den stora frukosten.

Alltså, om du vet med dig att du äter mycket till frukost så måste du balansera resten av dagens måltider och äta mindre om du vill bli smal. Självfallet skall det kombineras med hälsosam kost vid alla måltider och fysisk aktivitet.

Bränna fett utan urspårning

Människor, situationer och miljöer kan vara stora anledningar till varför du misslyckas med att bränna fett. I det här inlägget så tar vi upp några punkter som kan hjälpa dig hålla dig på spåret och inte misslyckas med din viktminskning.

Du är inte problemet. Det är du som är slutligen ansvarig för dina handlingar. Intala dig själv att det är du som bestämmer över din kropp och din framtid. Det är inte du som inte kan gå ner i vikt, det är du som inte går ner i vikt. Du kan gör vad du vill med din kropp.

Du har alltid rätt – hälsa är rätt. Många gånger är det svårt att tacka nej till mat när vänner, nära och kära insisterar. Förklara varför du vänligen men bestämt tackar nej till en portion till så är chansen stor att du möter förståelse.

Belöning i moderation. Bara för att du är på semester så betyder inte det att du skall äta ihjäl dig. Alla förtjänar en belöning i form av något sött då och då, men i lagom mängd. Smacka hellre på den exotiska frukten än den exotiska glassen och ta simma gärna en extra längd i den varma härliga poolen.

Socialisera mera Att gå på fest kan betyda tilltugg och onyttigheter i massor. Fokusera istället på att umgås och träffa människor. Ät ordentligt och hälsosamt du går på festen så undviker du att föräta dig på alla snittar.

Övertala jobbet. Berätta för arbetskamrater om din situation och fråga om de också vill lyckas med sin viktminskning. Fler än vad du tror går säkerligen i samma tankar som dig.

Skydda dig själv. Finns det situationer och miljöer som du vet med dig kommer hindra din viktminskning och din förmåga att bränna det sista av ditt fett? Identifiera dessa och undvik dessa tills dess att du vet med dig att du klarar av att hantera dessa typer av situationer.

Viktminskning lindrar depression

En ny studie som har genomförts i USA visar på att överviktiga människor som väljer att delta i viktminskningsprogram, förändrar sin livsstil och lägger om sin diet blir mindre deprimerade.

Övervikt har sedan länge varit erkänt som en faktor för många typer av medicinska åkommor, inklusive men inte enbart, depression. Endast små förändringar och viktminskning har sedan tidigare visat sig vara positivt för lycka hos överviktiga människor. Nyckeln ligger dock i naturlig viktminskning, många av de tillgängliga medicinerna som finns för viktminskning har medfört ökat antal depressioner.

Dr. Antohny Fabricatore som har författat studien som publicerats i International Journal of Obesity menar att det de som har symptom som kan härröras från depressioner och viktminskning kan må bättre av att viktminskning.

Undersökningen sammanställde och analyserade 31 tidigare studier genomförda om relationen mellan depression och strukturerad. Studien omfattar nära 8000 människor.

Analysen visade att personer som deltog i någon typ av strukturerade program för viktminskning ansåg sig känna sig gladare och på ett bättre humör i samband med sin viktminskning. Hur mycket vikt de förlorade var inte avgörande för hur de mådde och deras mentala hälsa.

Viktigt att poängtera är att resultatet av undersökningen inte går att applicera på de personer som har diagnostiserats att vara kliniskt deprimerade. Varför resultatet är som det är och om det endast är en förändring i livsstil som medför dessa resultat är ännu inte belagt.



Hälsoblogg