För lite sömn hämmar din viktminskning

En studie som nyligen presenterats bekräftar det många av oss redan vetat om sedan länge, man blir inte bara trött av att sova för lite, det kan även påverka metabolismen och i sin tur även din vikt.

Svensk forskning från Uppsala Universitet presenterad i American Journal of Clinical Nutrition redogör för data som stödjer tidigare forskning som visat på att bristande sömn, förutom att förstärka din hunger, även hämmar din metabolism, något som kan leda till viktökning och hämmad viktminskning.

För att identifiera effekterna av för lite sömn så lät forskaren Christan Benedict sitt forskarlag 14 manliga studenter att förändra sina sömnmönster över flera dagar. Vissa fick förkortad sömn, ingen sömn alls och andra normal sömn. Vara morgon mättes sedan hur mycket de åt, blodsockernivåer, homonivåer och andra relevanta kroppsfunktioner.

Christian Benedict, en av de ledande forskarna i studien kommenterar resultaten.

”Our findings show that one night of sleep deprivation acutely reduces energy expenditure in healthy men, which suggests sleep contributes to the acute regulation of daytime energy expenditure in humans.”

Så lite som en enda natt utan tillräcklig sömn kan vara tillräckligt för att förändra metabolismen och andra kroppsliga funktioner så att du förbränner mellan 5 och 20% mindre energi.

Totalt rekommenderas mellan 7 till 9 timmars sömn för en vuxen människa.

Källa: Reuters

Bränna fett med Melatonin

Melatonin, en naturligt hormon som produceras i kroppen och som kontrollerar människans sovrytm kan också påverka möjligheterna att bränna fett.

Forskare från University of Granada, University Hospital San Cecilio in Granada, University of Salamanca, University of Jordan och sjukhuset Carloss III i Madrid, Spanien har tillsammans påvisat att Melatonin påverkas möss positivt om de inte utvecklat någon typ av metabooliska eller hjärtrelaterad sjukdomar.

Studien, publicerad i Journal of Pineal Research, fann att Melatoninet i råttor förbättrade blodvärden, förbättrade mängden hälsosamt kolesterol i blodet och reducerade mängden skadligt kolesterol – utan att reducera intaget av mat.

Forskarna menar Melatoninet kan skydda mot hjärtsjukdomar relaterade till övervikt.

Skulle det vara så att forskningen stämmer även för människor så kan det vara så att matvaror och råvaror så som senap, Gojibär, solros, koriander och körsbär kan vara behjälpliga när du vill bränna fett samt relaterade sjukdomar i samband med fetma.

Gå ned i vikt med en muta

Gör du vad som helst mot betalning? Behöver du gå ned i vikt?

En muta på några få tusenlappar kan vara tillräckligt för att du ska gå ned i vikt enligt en ny studie genomförd i England. Programmet som introducerades av brittiska National Health services tillsammans med det privatägda företaget Weight Wins.

Studien som sträcker sig över 1 år har visat att en muta om 215 pund, eller ungefär 2200 svenska kronor räckte för att de 400 personerna i ”Pounds for pounds” i snitt skulle gå ner nära 4 kilo. Medelåldern på personerna i gruppen var 45 år och hälften av dem var kvinnor. Medelvikten vid studiens startskede var 101 kilo.

De som deltog i undersökningen fick instruktioner och tips för hur de skulle gå ner i vikt och mottog betalning om de uppnådde de i förväg uppsatta målen för viktminskning. Samtliga mål var personligt anpassad och personligen anpassade till testpersonens behov. Dryga 38% av personerna fullföljde inte programmet och hälften av dem som fullföljde förlorade mer än 5 procent av deras totala kroppsvikt.

Kanske dags att hitta något som är villig att muta dig om du behöver bli av med några överflödiga kilon?



Hälsoblogg