En studie som nyligen presenterats i journalen Nutrition Reviews har kommit att ifrågasätta den sedan tidigare väl förankrade åsikten att alkohol leder till övervikt.
Den nya studien visar att människor som dricker mycket i stor grad kommer lägga på sig extra vikt medan det är dom som då och då njuter av ett glas vin är mindre benägna att lägga på sig extra kilon. Det är till och med så att exempelvis vin-konnässörer kan se viktminskning och en lägre risk att utveckla diabetes.
Mindre till medelmåttigt intag av alkohol, speciellt vin skyddar i högre grad bidra till viktminskning medan konsumtion av starksprit har kunnat associeras med viktminskning står det i studien som har genomförts av forskar vid Navarro Universitetet i Spanien.
Forskarna som har genomfört studien menar att ämnet inte är helt utrett än och studien som de genomförd visar på att man bör genomföra djupare studier i ämnet.
Olika typer av alkohol och dess roll i viktminskning och övervikt på analyseras närmare och pekar på att glas öl innehåller närmare dubbelt så många kalorier som ett glas vin. Vilken typ av alkohol du väljer kan därför ha stor effekt på hur din övervikt och viktminskning kan te sig.