Gå ner i vikt hälsosamt

Många människor upplever det som besvärligt och jobbigt att gå ner i vikt då det krävs nya vanor och nya sätt att förhålla sig till mat och träning. Tillsammans med detta kan även stress och andra yttre påfrestningar göra så att det blir svårt att hålla sig till sin diet eller finna tid till att träna. Det som är viktigt att tänka på när man vill gå ner i vikt är att hålla sig till den metod man valt och försöka tänka långsiktigt.

En pulverdiet eller dylikt kan ge dig en bra start, men se till att gå tillbaka till vanlig kostföring så snart som möjligt, och försök se tillde hälsosamma fördelar som kommer med viktnedgång. Det sliter på kroppen att bära runt på massa onödiga kilon och man kan hamna i riskgruppen för olika sjukdomar. Istället för att fokusera på utseendet så kan man se kroppen som en maskin som ska fungera smidigt.

Gå ner i vikt hälsosamt

Att tänka på sin vikt och hela tiden vara på sin vakt kan i sig vara ohälsosamt då man har massa annat att göra än att tänka på mat. Det man kan göra är att försöka, med små trix, få in träning i sin vardag. Att ta trapporna istället för hissen, promenera istället för att ta bilen och att skippa fikabrödet på jobbet kan vara små, enkla saker som ger resultat. Att få en harmoni kring sitt tänkande angående vikten gör att man lättare når målen och stannar där, än att hetsa sig själv till jojo-bantning och fixeringar.

Det kan även bra att sätta igång tillsammans med en kompis eller närstående som också lider av övervikt, då studier har visat att chanserna att lyckas ökar när man är två eftersom man kan peppa och hjälpa varandra. Det kan annars vara lätt att vika av från sin valda diet och sitt bokade träningspass om man är ensam.

Gå ned i vikt – tips och trix

Det finns många tips och trix när det kommer till att gå ned i vikt. Många personer med övervikt försöker bli av med de extra kilon de bär på. Målet är ofta en idealvikt och vägen dit är sällan så enkel som att sluta äta vissa produkter. En viktig del av att gå ned i vikt är att börja röra på sig mer, träna och lägga om sin kost. När man får i sig färre kalorier och rör på sig mer så kommer man att gå ned i vikt. Många gånger bör man konsultera en expert eller en  rådgivare då det kan finnas personliga faktorer som spelar in.

För att må bra och leva normalt under perioden du vill gå ned i vikt bör du fortfarande äta ordentligt. Att gå runt med en sugande hunger och dåligt humör på grund av bantning är inget att rekommendera. Att välja en viss diet eller metod kan vara påfrestande, och allt fokus hamnar på att inte äta eller att hela tiden förbjuda sig själv. För att lyckas att gå ned i vikt så får man verkligen se det som en process och inget som händer över natten.

Motivation till att gå ned i vikt

Att försöka gå ned i vikt är en stor förändring ifall du har haft samma vanor länge. Att få en kickstart för att sedan lägga om dina vanor brukar vara det som hjälper bäst. Då får du motivationen att fortsätta då ett snabbt resultat av viktnedgång faktiskt kan vara den kicken som ger dig energi till att lägga om kosten och börja träna långsiktigt. Det senaste inom vikt och hälsa är att äta sig smal, det handlar inte längre om att svälta sig. Att kombinera rätt mat med träning gör att du fortfarande kan vara glad, pigg och på det sättet fortsätta ha motivationen till att nå ditt mål.

Fettförbränning med (eller utan) effekt

I Sverige finns det fåtal receptbelagda mediciner som förhindrar fettupptaget i tarmarna, dessa så kallade fettförbrännare skrivs endast ut till personer som lider av fetma och de som genom sin övervikt löper risk för sjukdomar. Vissa av dessa preparat påverkar din hungerkänsla och gör att du känner dig mättare fortare så att du inte äter lika mycket vid en måltid. Andra preparat i denna klass påverkar tarmarnas förmåga att ta upp fett. Baksidan av dessa preparat är att de vanliga biverkningarna kan upplevas som väldigt obehagliga då det handlar om smärtor i buk, diarréer och förhöjt blodtryck.

Utöver detta så finns många naturläkemedel som sägs ha samma fettförbrännande funktioner som dessa mediciner, dock saknas det ofta forskning kring effekt och resultat. Man får vara noga med att konsultera någon med expertis inom området då det kan vara riskfyllt att på egen hand ta dessa preparat.

Fettförbrännare som kosttillskott

Att äta kosttillskott kan vara ett komplement till den kost man äter men aldrig en lösning till att gå ner i vikt eller bränna fett. Att ha övertro på piller och pulver kan leda till att du sätter din hälsa i fara då många av dessa preparat inte är testade och granskade. Nya rön har visat att det är svårt för kroppen att ta upp de kosttillskott som man kan köpa på burk, och att det viktigaste är att äta en sund och balanserad kost. Det är bättre att få i sig de vitaminer och mineraler kroppen behöver genom varierad kost än genom ett pillar.

Vill man bränna fett så är ofta det bästa man kan göra att träna. Det gäller att skapa sig bra och sunda vanor, och förhoppningsvis få en mer aktiv och sund livsstil som håller livet ut. Ifall man lider av fetma eller grav övervikt så bör man söka sig först och främst till en doktor som man kan diskutera fettförbrännare med. Vissa kosttillskott upplevs som sagt fungera, men akta dig för att importera eller köpa fettförbrännare som vanligtvis är receptbelagda. Dessa starka preparat är inget man ska mixtra med själv då som tidigare nämnts riskerar att sänka ditt allmäntillstånd.



Hälsoblogg