Så lyckas du med din viktnedgång

En lyckad viktnedgång kan vara ett resultat av kostomläggning och träning. Den kan också vara ett resultat av sjukdom eller stress. Ifall du minskar intaget av kalorier och rör på dig mer så kommer viktnedgången att komma. Matematiken är ganska enkel: gör av med mer än vad du får i dig. Att uppnå en lyckad viktnedgång betyder att du når en önskad vikt och stannar där. Det kan ibland nås genom dieter eller bantingsmetoder, men allt som oftast är en bra och hållbar kosthållning central.

När man lägger om sin kost, gör nyttigare val och börjar träna så kommer kroppen sakta att börja göra sig av med det överflöd som den bär på, och du kommer må bättre och känna dig piggare. Kroppen vänjer sig helt enkelt vid ett lägre intag av kalorier och i och med att många av dieterna som är på mode har fokus på välbalanserad kost i kombination med träning, så är det inte ohälsosamt. Dock gäller det att hela tiden underhålla sin viktnedgång, det går inte att som tidigare att tro att en bantningskur eller diet ska göra så att du når din vikt och stannar där utan övriga livsstilsändringar.

Viktnedgång med fet mat?

När man tänker på viktnedgång associerar man ofta det med fettsnål kost. Forskning har aldrig kunnat bevisa att fettsnål kost ger en långsiktig viktnedgång, trots att det har gjorts mängder av försök. De kilon man tappar med fettsnål kost går man ofta upp igen efter en viss tid. Detta kan även vara individuellt då människokroppen fungerar olika från person till person. Dock bör man ha tålamod och tänka långsiktigt ifall man vill lyckas nå och hålla sin idealvikt. Trots popularitet och mycket plats i media så ger till exempel LCHF ungefär samma resultat som andra dieter. Det hela handlar om att ha kontroll på sitt ätande och kaloriintag.

En trend som är väldigt stark nu är att man även ska kunna njuta av god mat, inte bli hänvisad till osmakliga kurer. Överlag har även banting blivit något som inte är skamligt längre, utan tillhör vanligheten. Människor gör det i grupp, på jobbet, i kompisgänget, och tillsammans hjälper det varandra att nå viktnedgång och i förlängningen sin idealvikt.

Ner i vikt – så lyckas du

Försöker du gå ner i vikt så är du på väg att lägga om din kost och dina vanor. Saker som förut var enkla kan bli lite mer krävande, dock får du tillbaka allt genom en sundare kropp och mer energi. Ute på marknaden finns en uppsjö av tips, dieter och råd om hur du skall gå tillväga för att gå ner i vikt, vissa mer extrema än andra. Den som är populärast just nu är LCHF-metoden som går ut på att utesluta så gott som alla kolhydrater i kosten.

Genom proteinrik mat och träning har många gått ner i vikt, och mår därmed mycket bättre och lever ett hälsosammare liv. Det har dock visat sig att de goda resultaten möjligtvis inte har så mycket med kolhydraterna att göra utan, att det mer handlar om ett minskat intag av kalorier kombinerat med träning. För att få en jämn och hållbar viktnedgång bör man inte hoppa över något mål mat utan istället ersätta det med soppor, pulver eller mindre mat för att få en kickstart. Sedan börjar det riktiga jobbet när träning och nyttig mat blir en del av ens nya vardag och nya livsstil.

Ner i vikt på rätt sätt

Lever man aktivt och är medveten om vad man äter så kan man äta normalt och komma ner i vikt, och ändå slippa alla dieter som mer eller mindre går ut på ensidig kost såsom soppa och pulver. Många av dessa metoder har vid granskning inte visat sig uppfylla vad som krävs för att kroppen ska må bra näringsmässigt. Samhällets syn på vikt och utseende är mycket fokuserat på hälsa och livsstil.

Din diet ska inte vara något du avbryter för att gå tillbaka till hur du åt förut. Nu är det mer fokus på livslånga kostvanor. Detta kan ses mycket mer hälsosamt än hur det var förr då det mer handlade om att förbjuda sig själv att äta vissa produkter. Du kan äta vad som helst, det handlar bara om mängden.



Hälsoblogg