Ät rätt sorts grönsaker och gå ner i vikt ännu snabbare

Frukt och grönsaker är utmärkta livsmedel att äta och man bör se till att äta mycket av dem varje dag. De är både nyttiga, billiga och snabba alternativ istället för energität snabbmat eller sötsaker som vi annars lätt stoppar i oss. Frukt och grönsaker är fettsnåla, har låga värden av kolesterol och innehåller få kalorier. Det är inte förvånande att de alltid spelat en viktig roll när det kommer till både hälsa och viktminskning.

Om du får i dig den rekommenderade mängden på 500 gram per dag lägger du en bra grund för din hälsa och din vikt. Frukt och grönsaker får oss att känna oss mättare tack vare ett högt fiberinnehåll, vilket gör att man inte behöver äta så väldigt mycket av dem samt att de håller oss mättare under en längre tid utan att vi behöver äta mycket kalorier. Fibrerna hjälper även till att dämpa insulinnivåerna i blodet när man äter andra typer av kolhydrater. Fibrerna hjälper alltså kroppen att minska utsöndringen av insulin, och på så vis dämpas även fettinlagringen.

Dock finns det bättre och sämre sorters frukt och grönsaker. Äter du väldigt mycket frukt, och frukt med ett stort innehåll av fruktos, så är risken större att du lägger på dig vikt. Detta eftersom fruktos är räknas till en snabb kolhydrat. Generellt sätt bör man vara något mer vaksam över hur mycket och vilken typ av frukt man äter, än att oroa sig över grönsakerna. Bananer är tillexempel ganska kaloririka jämfört med äpplen eller bär.

Självklart finns det även grönsaker som innehåller mer eller mindre kalorier. Vill du gå ner i vikt så snabbt som möjligt finns det grönsaker du kan äta hur mycket du vill av utan att du behöver oroa dig det minsta över att gå upp i vikt. Till de kalorifattigaste grönsakerna räknas morot, gurka, rädisor, färska gröna bönor, selleri, blomkål, kål, tomater, och olika typer av grön sallad. Man bör även satsa på att köpa färska grönsaker. Håll utkik efter fin färg och färskhet, undvik dem som verkar trötta, skadade och övermogna. Undvik helst även behandlade eller frysta grönsaker, då vitamininnehåller i dessa är betydligt lägre, samt att de behandlade eller konserverade produkterna kan ha ett högt sockerinnehåll.

Generellt sätt så är frukt och grönsaker något av de bästa du kan äta, och det är väldigt hälsosamt. Viktigt är dock att man ser till att få i sig andra viktiga näringsämnen som kroppen behöver så som protein, mineraler och nyttiga fetter. Men man bör samtidigt komma ihåg att bara för det är grönsaker, eller frukt, så behöver det inte betyda att de innehåller en låg andel kolhydrater. Särskilt viktigt är det att ta reda på mer om sina grönsaker om man är på en LCHF eller GI diet.

Bli smalare genom att äta regelbundet

Det är varken bra att hoppa över måltider eller att äta några få men väldigt stora mål under en dag. Kroppen mår och fungerar bättre av en mer regelbunden måltidsordning. Istället för att kanske äta 2 till 3 stora måltider på en dag så bör man försöka sprida ut målen till flera men mindre.

Genom att äta regelbundet så ser man till att blodsockret hålls på en jämn nivå. Förutom att känna oss piggare och mindre sötsugna så har också ett regelbundet ätande en positiv effekt på blodfetter, vikt och ämnesomsättning. Trots många oenigheter när det kommer till olika kostråd så är de flesta ändå överrens om att man bör försöka fördela energiintaget på 5 till 6 mindre måltider för att få en bra energibalans i kroppen. Bra riktlinjer är att äta: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Detta är även den måltidsordning som de svenska näringsrekommendationerna föreskriver.

Trots att kännedomen om att man bör äta regelbundet är stor så är det många av oss som slarvar och fuskar med att tillföra kroppen den energi den behöver. Anledningar till detta kan vara att det är svårt att få till fasta och regelbundna matraster i dagens samhälle samt att tiden ofta är begränsad. Man kanske inte har tid att äta frukost på morgonen, men slarvar med att förbereda ett mellanmål och man kanske hoppar över lunchen eller bara tar något litet i farten.

Man kanske inte heller förstår betydelsen med att faktiskt fördela måltiderna jämnt ut över dagen, utan man kanske tror att det är lättare och snabbare att gå ned i vikt om man hoppar över måltiderna. Sanningen är emellertid den omvända. Du går snabbare ner i vikt om du ser till att balansera ditt energiintag jämt över dagen. Om man bara äter ett fåtal måltider per dag, dessutom med långa mellanrum, så får koppen det svårt att hålla blodsockret på en stadig nivå. Hit hör även vilket typ av kolhydrater man äter och man bör satsa på de som kallas långsamma kolhydrater.

Om man äter få men stora måltider belastas även kroppen med väldigt stora mängder energigivande näringsämnen som alla inte kan förbrukas de närmaste timmarna, vilket gör att de lagras in i fettvävnaden istället. Den låga blodsockernivån som bildas mellan måltiderna gör oss trötta, matta och oerhört hungriga. Det är nu suget på något sött att äta blir kraftigt, vilket oftast leder till att vi stoppar i oss energitäta med näringsfattiga produkter som inte är bra för vår viktnedgång. Om man istället äter med jämna mellanrum hålls blodsockret på en jämn nivå och man blir på så vis av med både sötsug och trötthet. Samt man lägger en bra grund för en stabil viktnedgång.

Hur fungerar egentligen måltidsersättningsprodukter?

För det första bör man förstå att måltidsersättningsprodukter och protein- och kolhydrattillskott inte är samma sak. Protein- och kolhydrattillskott, ofta i form av shakes, pulver eller bars, används som komplement till den vanliga kosten vid träning för att öka energiintaget. Medans måltidsersättningsprodukter, oftast olika pulver, intas istället för måltider.

Måltidsersättningsprodukter innehåller både kolhydrat, protein, fett och vitaminer för att de ska kunna byta ut en hel måltid och de lockar då de lovar en snabb lösning på ett jobbigt problem för många, alltså övervikt.

Måltidsersättningsprodukter fungerar oftast enligt lågkaloriprincipen. Genom att man byter ut sina måltider mot måltidsersättning så får man automatiskt i sig färre kalorier än vad man gör av med. När kroppen inte får i sig tillräckligt med energi så tas energi istället från fettreserver och man går ner i vikt. Fördelen med dessa pulverdieter är att man aldrig behöver räkna kalorier samt att man snabbt har en smal och kalorisnål måltid redo.

De ger snabba resultat vid viktnedgång och risken att man drabbas av någon vitaminbrist är huvudsakligen liten. Nackdelen är att kroppen inte får i sig tillräckligt med kalorier vilket gör att den ställer in sig på svält. Är kroppen inställd på svält är risken stor att ämnesomsättningen minskar och istället för att göra av med energi så gör kroppen allt för att spara energi istället. Dessutom plågas man ofta av konstant och kraftig hunger och kroppen är allmänt svag och missnöjd med situationen. Det stora intaget av vätska kan även göra att mineralhalten i blodet blir för utspädd, vilket inte är bra.

Förutom detta är risken för viktuppgång stor igen när dieten avslutats, eftersom kroppen skriker efter energi och näringsämnen. Att leva på måltidsersättning är också väldigt dyrt, och kostnaderna drar ofta iväg mer än man trott. Att dessa produkter är väldigt söta gör även att behovet av att äta sött ökar under dietens gång, och detta kan efteråt bli ett stort problem i sig.

Det finns regler på vad en produkt ska innehålla för att den ska få kalla sig och säljas som måltidsersättning. För att bli godkänd måste energiinnehållet ligga mellan 200 till 400 kcal per måltid. Det finns dock inga krav på vitamin och mineralinnehåll, pris eller smak. Man bör alltså se till att vara väl påläst och veta vad det är för produkt man köper för att inte riskera att bli undernärd.

Måltidsersättningar bör också endast användas under en kortare begränsad tid på upp till två veckor. Detta eftersom kroppen inte får i sig tillräckligt med energi och näringsämnen. Man bör även förstå att det i första hand är vatten och kolhydrater som kroppen förbränner under dieten för att få tillgodogöra sig energi. För att öka fettförbränningen krävs det emellertid att man motionerar kroppen samt inte har den inställd på svält.

Vill du testa en diet bestående av måltidsersättning kan det vara klokt att se till att äta mycket frukt och grönt undertiden så att kroppen fortfarande får i sig viktiga mineraler, vitamin och framförallt fibrer. På så sätt minskar risken för både magproblem och undernäring.

Sponsrade produkter för detta inlägg

viktminskning intensiv Hur fungerar egentligen måltidsersättningsprodukter?Viktminskning Intensiv från Svenskt Kostillskott

”Viktminskningspaketet Intensiv är marknadens effektivaste viktminskningspaket för personer som vill gå ner i vikt på snabbast möjliga sätt. Paketet är framtaget för personer som i kombination med en diet även valt att öka på mängden motion. Den ökade motionen kan vara promenader eller annan form av motion.”

Läs mer om denna produkt…



Hälsoblogg