Nyttiga mellanmål för viktminskning

För att må bra och leva sunt räcker det inte att endast tänka på vad det är man stoppar i sig, utan även när det är man äter. När det kommer till bantning och sunt ätande är det många som försöker äta mer sällan. Men att hoppa över måltider är mycket dumt och har negativ inverkan på vår metabolism och förbränning. Kroppen börjar nämligen spara in på fett när den förväntar sig att inte få tillförd energi tillräcklig ofta. Dessutom blir man mest troligt både matt, orkeslös och grinig. Så istället för att hoppa över måltider bör man äta fler men mindre måltider under dagen. Man bör äta något var tredje timme för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Genom att äta med jämna mellanrum slipper du också tänka så mycket på mat. Mat blir inte lika viktigt när du inte är hungrig. Om man ska klara av att hålla fast vid en diet så är det viktigt att känna att man har tillräckligt med energi och ork. Det sämsta man kan göra för att gå ner i vikt är att se dieten som en tillfällig förändring och inte som en långsiktig livsstilsförändring.

Stoppar man i sig få men väldigt stora måltider riskerar man att äta för mycket på grund av att man är så fruktansvärt vrålhungrig och låg på energi. Dessutom klumpar dessa stora mängder mat lätt ihop sig i magen och matsmältningshastigheten blir därmed långsammare. Detta riskerar att göra din mage uppblåst, få dig att känna dig ur form, samt skada din hälsa genom att onyttiga ämnen (som till exempel tungmetaller) som kan finnas i maten ligger för länge i dina tarmar. Genom att äta 2 till 3 mellanmål om dagen ser vi både till att kroppen har tillräckligt mycket energi samt minskar risken att få problem med matsmältningen. Mellanmålen hjälper oss alltså att hålla blodsockret uppe och inte riskera oss att gå vrålhungriga. Dessutom minskar risken att man faller för onyttiga och kaloririka frestelser. Det är bra att ha nyttiga mellanmål tillgängliga för att kunna tillgodose kroppen snabbt med behövlig och bra energi. Mellanmålen bör vara både magvänliga, nyttiga och fiberrika. Nötter, grönsaker och frukt är bra mellanmål. Man kan exempelvis snabbt mixa ihop nyttiga smoothies, eller ha med sig en burk med grönsaksstavar och fruktbitar i väskan.

Det är otroligt viktigt att se till att din kropp får den energi den behöver för att få dig att må bra och hålla dig i form.

7 hälsosamma vanor som håller dig yngre

Även om vi kanske inte önskar att bli 14 år gamla igen så är det är lätt att stressa upp sig över att tiden går så fort och att vi blir allt äldre och rynkigare. Även om energin minskar med åldern och att kroppen börjar se äldre ut så är viktigt att påminna sig själv om att ålder är bara ett nummer. Det går att påverka hur kroppen åldras genom att ändra sin livsstil och sina vanor. Här kommer några tips på vanor som hjälper dig att bekämpa ålderstecken och som hjälper dig att känna dig både piggare och yngre.

1. Sov tillräckligt.

När vi sover så får kroppen tid att reparera sig själv. Så tillräckligt mycket sömn är nödvändigt för både ytlig och djupare repareringar. Både hur snabbt din finne läker samt hur fort dina organ reparerar sig och hålls i trim beror av dina sömnrutiner. Även om en tupplur eller sovmorgon är oroligt behaglig, så är det dina dagliga sömnrutiner som har betydelse i längden för kroppens uppbyggnad. Utan tillräckligt mycket sömn så blir vårt immunförsvar svagare och vi blir därmed lättare sjuka. För att kroppen ska få tid för att vila och reparera sig själv krävs det att vi sover ungefär 8 timmar per natt. Om du utsätter kroppen för extra mycket stress eller andra utmaningar så behöver du sova ännu mer. Så se till att sova tillräckligt mycket så kommer du känna dig mycket gladare, piggare och mindre stressad. Dessutom kommer du se yngre ut, för stress är en betydande faktor för åldrandet.

2. Var utomhus.

Det är många av oss som inte andas frisk luft dagligen. Vi fastnar i vardagsrutiner där bilen kanske parkeras i ett p-hus, vi tränar inomhus på gym och spenderar dagen på ett kontor. Så det är viktigt att försöka att komma utomhus i den friska luften. Bort från avgaser och andra föroreningar. Måste man jobba inomhus hela dagen kan det vara smart att öppna fönstret då och då för att släppa in friskare luft med en högre syrehalt. Luftburna föroreningar är stora bovar till både åldrande och andra hälsoproblem. Samtidigt bör man komma ihåg att det kan vara lika mycket förereningar inomhus som utomhus. Så försök komma ut i naturen så ofta du har möjlighet och du kommer må betydligt bättre och se friskare ut.

3. Rör på dig.

Det är väl känt att motion är extremt viktigt för vår hälsa och att det hjälper oss att se yngre ut. Men det är samtidigt viktigt att man inte övertränar och utsätter kroppen för alltför mycket stress och belastning. För mycket stress bryter ned kroppen istället för att göra den starkare. Medel intensiv träning som utförs flitigt är bättre för kroppen än högintensiv träning som bara utförs då och då. Det är dessutom viktigt att fylla kroppen med näring efter träning samt dricka mycket vatten.

4. Hydrera kroppen, samt drick mindre koffein och alkohol.

Det är otroligt viktigt att kroppens celler hålls hydrerade. Dessutom får vi mer rynkor när vi är dehydrerade och uttorkade. Vatten är det bästa för kroppen och det är viktigt att dricka så ofta så man inte känner sig törstig. Det är också väldigt bra att äta mycket färsk frukt och grönsaker som innehåller stora delar vatten. Däremot så är både koffein och alkohol dehydrerande och åldrande, så försök minska på din konsumtion av dessa drycker.

5. Ät mycket grönsaker.

Bladiga gröna grönsaker är rena hälsobomberna. Både grönkål och spenat är supernyttigt och enkla att blanda i frukt-smoothies eller sallader. Försök att äta minst 500 gram frukt och grönt per dag för att hålla kroppen i bästa form.

6. Frossa i antioxidanter.

Åldrandeprocessen säg kunna påverkas av fria radikaler som cirkulerar i vår kropp och denna kan man i så fall påverka genom att äta mycket antioxidanter. Färsk frukt, grönsaker, nötter, frön och kryddor är rika på antioxidanter så frossa gärna i dessa livsmedel. Ett tips när man köper frukt och grönt är att satsa på det färgstarka. Blåbär, tranbär, vindruvor, spenat, grönkål, physalis med mera har alla mycket färg och innehåller även höga halter antioxidanter.

7. Andas djupare och ha mer kul.

Genom att andas djupare så blir kroppen mindre stressad. Att andas djupare och fylla lungorna till sin fulla potential har en lugnande effekt på kroppens nervsystem samt främjar avslappning. Det är dessutom viktigt att se till att ha kul. Att känna sig tillfredsställd med sin vardag och omgiva sig med människor som tillför positiv energi och kärlek är väldigt viktigt och betydande för vår hälsa.

Så går du INTE ner i vikt

När det handlar om övervikt och bantning gäller det att vara realistisk. Även om man har den största lust att bli av med de där extrakilona så snabbt som möjligt så måste lösningen fungera långsiktigt. Om man hoppar på en diet som är för hård och energifattig så kommer varken ditt psyke eller kropp ha ork och lust att fortsätta med den, vilket resulterar i att du inte går ner i vikt alls eller jojo-bantar.  Här är de sämsta sätten du kan ta till för att bli av med dina extrakilon:

1. Förbjuda all ”dålig” mat

Om dieten du följer förbjuder dig att äta allt som klassas som ”dåligt” (snabbmat, halvfabrikat, sötsaker, choklad, alkohol, glass, snabba kolhydrater, fett och så vidare) så är risken stor att du kommer känna dig instängd och missgynnad. Visst klarar man sig ett par veckor utan att unna sig något, men ska man klara av att hålla fast vid en ny hälsosammare kost så måste man få fuska ibland.

2. Hoppa över måltider för att spara in på kalorier

Att hoppa över måltider är mycket dumt och har negativ inverkan på vår metabolism och förbränning. Kroppen börjar spara in på fett när den förväntar sig att inte få tillförd energi tillräcklig ofta. Dessutom blir man mest sannolikt både matt och orkeslös. Så istället för att hoppa över måltider bör man äta fler men färre måltider under dagen. Man bör äta något var tredje timme för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Det är bra att ha nyttiga snacks tillgängliga för att kunna tillgodose kroppen med behövlig energi. Nötter, grönsaker och frukt är bra och nyttiga mellanmål.

Genom att äta med jämna mellanrum slipper du också tänka så mycket på mat. Mat blir inte lika viktigt när du inte är hungrig. Om man ska klara av att hålla fast vid en diet så är det viktigt att känna att man har tillräckligt med energi och ork. Det sämsta man kan göra för att gå ner i vikt är att se dieten som en tillfällig förändring och inte som en långsiktig livsstilsförändring.

3. Samma träningsrutiner varje gång

Det är mycket svårt att hålla fast vid ett träningsschema om det är alltför ensidigt. Man bör variera sin träning ofta för att inte bli uttråkad. Ett tips är att ändra minst en övning per dag. Ett annat är att träna helt olika aktiviteter.

4. Följa kortsiktiga nöddieter

Det är mycket vanligt med nöddieter där du måste inhandla speciella produkter (till exempel pulver eller soppor) eller förbjuda stora och viktiga livsmedelsgrupper. Dessa dieter leder allt som oftast till jojo-bantning och att man i längden går upp ännu mer i vikt. Kroppen och metabolismen mår mycket dåligt av denna typ av av och påslagning. Det är alltså mycket viktigt att ha en diet som man kan leva med långsiktigt om man vill lyckas med att gå ner i vikt och komma i form.

5. Utesluta kolhydrater från kosten

Om du slutar att tillföra kroppen näringsämnen från en viss livsmedelsgrupp, som exempelvis kolhydrater, så får kroppen inte den näring den behöver. Kolhydrater är viktiga för oss, även om de snabba kolhydraterna inte är nödvändiga. Komplexa och långsamma kolhydrater som fullkorn, frukt och grönsaker är både viktiga närings- samt fiberkällor. Fibrer är mycket viktigt för vår kropp. Fibrer både gör oss mättare samt hjälper matsmältningssystemet att föra näringen genom systemet samt föra bort överflödigt kolesterol, fett och gifter.



Hälsoblogg