Hälsosammare kroppsuppfattning för barn – så gör du

Dagens barn och ungdomar, och även vi vuxna, proppas fulla med komplicerade åsikter om kroppsideal, utseende och hälsa genom både samhälle och media. Som vuxen är det viktigt att komma ihåg att barn är som svampar. De suger upp allt möjligt vi yttrar oss, vare sig det är något bra eller dåligt vi har att säga. Det är därför viktigt att föräldrar kommer ihåg att de har en väldigt betydande roll när det kommer till att bygga upp deras barns kroppsuppfattning. Om du som förälder är besatt av att räkna kalorier, försöka mindra klädstorlekar eller att banta, så kommer ditt barn att uppmuntras till att göra detsamma varken du vill det eller inte. Så istället för att påverka barnen negativt, så bör man uppmuntra dem till att vara hälsosamma och tycka om sina kroppar.

Läs mer… «Hälsosammare kroppsuppfattning för barn – så gör du»

Tips på hur du hjälper ditt barn att hålla en hälsosam vikt

Vi människor blir bara fetare och fetare. Nu börjar även vi svenskar börjar kvala in bland övriga välfärdsländer i Europa och Amerika. Fetma blir ett allt större och större problem hos oss i Sverige. De senaste 10 åren har antalet överviktiga barn vuxit lavinartat. Många kallar det en fetma epidemi, vilken åstadkoms av felaktiga matvanor och brist på fysisk aktivitet. Fetmaepidemin påverkar hela samhället, och det kostar oss både hälsa och skattepengar.

Det finns dock många bra tips för föräldrar som vill försöka hjälpa sina barn att hålla en hälsosam vikt utan att behöva tvinga dem att följa en bantingsmetod eller extrem diet. För det första bör man sluta upp med att köpa hem onyttiga livsmedel och snacks som innehåller mycket kalorier, fett och socker. Finns produkterna inte hemma så minskar risken betydligt att barnet ska konsumera dem. Läsk, kakor, bullar, godis, chips, juicer, färdigmat och mycket annat är sådant som man borde rensa ut ur huset på en gång.

Förutom att äta mindra onyttigheter så är det viktigt att ditt barn sover tillräckligt mycket och låter kroppen få den vila den behöver. Dessutom orsakar sömnbrist en ökande aptit, vilket gör ditt barn hungrigare än han eller hon egentligen borde vara. Ett barn behöver runt 9 timmar sömn per natt för att deras kropp ska fungera bra. Därtill bör man försöka minska tiden ditt barn spenderar framför en skärm, vilket gäller alltifrån TV, laptop, iPod till iPhone eller andra android telefoner. Ju mer tid barn spenderar framför en skärm, desto mindre tid ägnar han eller hon åt fysisk aktivitet. Man bör alltså istället uppmuntra barn till fysisk aktivitet och att röra på sig minst en timme om dagen. Inspirera ditt barn till att leka dagligen, både utomhus och inomhus.

Något man bör komma ihåg när det kommer till hälsa, är att inte glömma bort den psykiska hälsan. Även om en hälsosam diet och underhållande fysisk aktivitet är grundstenar i en bra hälsa, så är det viktigt att barnet är lyckigt och utvecklar sin självkänsla. Så kom ihåg att tala om för ditt barn att han eller hon är bra precis som han eller hon är!



Hälsoblogg