Kampen med vågen – hur du väger dig

Dela gärna vår sida!

Alla som kämpat med att gå ner i vikt vet att vågen inte bara är deras bästa men även värsta fiende. Vem vill inte ställa sig på vågen  och se att de gått ned i vikt? Likväl som man vill inte ställa sig på den och se att man inte gått ner i vikt eller står stilla i sin viktminskning.

Problemet är att man inte skall bli för beroende av vågen. Det kan få negativa effekter för din viktminskning. Du skall definitivt inte väga dig varje dag.

När du går ner i vikt så kommer din vikt variera både uppåt och nedåt. I början av din viktminskning så kommer du förlora mestadels vatten. Det är betydligt enklare att bli kvitt vatten än fett och det kommer se ut som kilona rinner av. Efter en period som kommer vågen stabilisera sig, det kommer se ut som du bara kämpar i motvind.

Det är därför du endast skall väga dig någon gång i veckan. Du kommer inte se några större resultat med din från dag till dag.

Några enkla tips som du kan följa är:

  1. Väg dig inte oftare än 1 gång i veckan.
  2. Väg dig vid samma tillfälle alla gånger. Förslagsvis innan du äter frukost på morgonen. Vid den tidpunkten så får du de mest rättvisande siffrorna.
  3. Om vågen tycks stå stilla en vecka så är det ingen större fara. Om du motionerar och äter rätt så kommer du gå ner i vikt.
  4. Notera varje veckas invägning. Förutsatt att du följer din diet och träning så kommer du se en trevlig trend inom en snar framtid.

Summa summarum så skall inte vågen vara ditt absoluta fokus med din viktminskning. Du vill gå ner i vikt för bättre hälsa och för ett sundare leverne.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hur du väljer bantningskur
  2. Hur bedömer du en diet för att banta snabbt?
  3. Grönt te hjälper dig med viktminskning snabbt
  4. Studera och lär dig banta snabbt
  5. Simma dig smal

Lämna en kommentar



Hälsoblogg