Bli smal med rätt storlek på frukosten

Dela gärna vår sida!

Frukosten är i mångt och mycket dagens viktigt måltid och skall i fortsättningen också vara det. Men ny forskning visar att den inte behöver vara överdrivet omfattande för att tillräckligt stor.

Trots att vi sedan barnsben lärt oss att frukosten är en viktig måltid så har den mer vetenskapliga diskussionen kring dess vara eller icke vara vara omfattande. Studier har visat skiftade resultat och många har debatterat om en stor frukost kan hjälpa vid viktminskning eller ej.

Ny forskning i BioMed Central’s Nutrition Journal tycks dock skingra några av del tvivel och frågor som finns i ämnet.

Volker Schusdziarra vid Else-Kröner-Fresenius Center of Nutritional Medicine i München har studerat 380 överviktiga och normalviktiga människor och vad de har åt. I gruppen så åt människor ibland stora frukostar, små eller också hoppade de över dem helt och hållet.

Studien visade att de åt samma mängd till lunch och frukost, oavsett hur mycket de åt till frukost. De som åt en stor frukost fick istället i sig över 400 extra kalorier. En annan skillnad var att de som åt en stor frukost ofta hoppade över det tidiga mellanmålet på morgonen, men detta var inte tillräckligt för att kompensera för den stora frukosten.

Alltså, om du vet med dig att du äter mycket till frukost så måste du balansera resten av dagens måltider och äta mindre om du vill bli smal. Självfallet skall det kombineras med hälsosam kost vid alla måltider och fysisk aktivitet.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Bli smal med Isodieten
  2. Gå ner vikt med rätt bantingspreparat
  3. Gå ner vikt med rätt plan – Del 1/3
  4. Ner i vikt snabbt med rätt ideal
  5. Gå ner vikt med rätt plan – Del 3/3

Lämna en kommentar



Hälsoblogg