Bli smalare genom att äta regelbundet

Dela gärna vår sida!

Det är varken bra att hoppa över måltider eller att äta några få men väldigt stora mål under en dag. Kroppen mår och fungerar bättre av en mer regelbunden måltidsordning. Istället för att kanske äta 2 till 3 stora måltider på en dag så bör man försöka sprida ut målen till flera men mindre.

Genom att äta regelbundet så ser man till att blodsockret hålls på en jämn nivå. Förutom att känna oss piggare och mindre sötsugna så har också ett regelbundet ätande en positiv effekt på blodfetter, vikt och ämnesomsättning. Trots många oenigheter när det kommer till olika kostråd så är de flesta ändå överrens om att man bör försöka fördela energiintaget på 5 till 6 mindre måltider för att få en bra energibalans i kroppen. Bra riktlinjer är att äta: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Detta är även den måltidsordning som de svenska näringsrekommendationerna föreskriver.

Trots att kännedomen om att man bör äta regelbundet är stor så är det många av oss som slarvar och fuskar med att tillföra kroppen den energi den behöver. Anledningar till detta kan vara att det är svårt att få till fasta och regelbundna matraster i dagens samhälle samt att tiden ofta är begränsad. Man kanske inte har tid att äta frukost på morgonen, men slarvar med att förbereda ett mellanmål och man kanske hoppar över lunchen eller bara tar något litet i farten.

Man kanske inte heller förstår betydelsen med att faktiskt fördela måltiderna jämnt ut över dagen, utan man kanske tror att det är lättare och snabbare att gå ned i vikt om man hoppar över måltiderna. Sanningen är emellertid den omvända. Du går snabbare ner i vikt om du ser till att balansera ditt energiintag jämt över dagen. Om man bara äter ett fåtal måltider per dag, dessutom med långa mellanrum, så får koppen det svårt att hålla blodsockret på en stadig nivå. Hit hör även vilket typ av kolhydrater man äter och man bör satsa på de som kallas långsamma kolhydrater.

Om man äter få men stora måltider belastas även kroppen med väldigt stora mängder energigivande näringsämnen som alla inte kan förbrukas de närmaste timmarna, vilket gör att de lagras in i fettvävnaden istället. Den låga blodsockernivån som bildas mellan måltiderna gör oss trötta, matta och oerhört hungriga. Det är nu suget på något sött att äta blir kraftigt, vilket oftast leder till att vi stoppar i oss energitäta med näringsfattiga produkter som inte är bra för vår viktnedgång. Om man istället äter med jämna mellanrum hålls blodsockret på en jämn nivå och man blir på så vis av med både sötsug och trötthet. Samt man lägger en bra grund för en stabil viktnedgång.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Bli smal med rätt storlek på frukosten
  2. Bli smal – på ett sunt sätt
  3. Bli smal med Isodieten
  4. 5 dåliga matvanor som får dig att gå upp vikt
  5. Att se nålen röra sig ner i vikt snabbt

Lämna en kommentar



Hälsoblogg