Skaffa ett nyttigare och roligare kylskåpsinnehåll

Dela gärna vår sida!

Mycket av det vi handlar går på ren rutin. Man går automatiskt samma varv i matbutiken och greppar tag i samma gamla varor. Det här blir i längden enformigt för både kropp och psyke. Det finns med största sannolikhet både nyttigare och intressantare varor där ute som du missat på grund av dina invanda mönster. Dock kan enkla tips på nya produkter få dig att ta ut svängarna och testa något nytt. Genom att förändra sina vanor i mataffären blir det enklare att äta nyttigare och må bättre.

Här nedan kommer tips på varor du kan byta ut.

Ice tea och light läsk

Som icke-ekologisk innehåller dessa både artificiella sötningsmedel och tillsatt socker. Artificiella sötningsmedel som exempelvis cyklamat, suckralos och aspartam är starkt omdebatterade och man tror att dessa kan vara stressande för kroppen och öka risken för övervikt. Nyttigare alternativ är apelsin-, äpple- eller granatäpplejuice utan tillsatt socker. Juicerna är även väldigt goda om de blandas med mineralvatten, citronsaft och grönt te extrakt. Mineralvatten och vanligt kranvatten är alltid utmärkta kalorifattiga alternativ.

Salami, andra röda korvar och icke-ekologiskt kött

Salami och andra röda korvar innehåller ofta sockerarter, färgämnen och nitrit. Nitrit tillsätts för att färga kött rött och för att döda eventuella bakterier. Dock är ämnet giftigt i höga doser. Det är även vanligt med andra livsmedelstillsatser i kött och köttprodukter samt man kan finna läkemedelsrester i dem. Nyttigare och hälsosammare alternativ är wienerkorv, cocktailkorv, kött (utan läkemedelstillsatser), kyckling (utan läkemedelstillsatser), smörgåskorv (utan nitrit- och glutentillsats), lax, ägg och räkor.

Dåliga grönsaker, isbergssallad och gurka

Se upp med grönsaker som besprutats med växtgifter. När det kommer till sallad är många fast i isbergssallad- och gurkträsket. Det är inget fel på dessa råvaror i sig, men kroppen mår bra av att få i sig fiber-, mineral- och vitaminrikare alternativ så som spenat, gurka, broccoli, blomkål, olika kålsorter, bönor, bär, groddar, oliver, soltorkade tomater och avokado.

Mjölk och grädde

Mjölk kan för många vara slembildande och orsaka matsmältningsproblem. Alternativ till mjölk och grädde är sojabaserade produkter samt rismjölk. Rismjölk är söt av det naturliga sockret i ris och passar utmärkt i exempelvis smoothies. Sojamjölk och sojagrädde är särskilt bra för kvinnor då det innehåller österogenliknande ämnen.

Margarin

Margarin är en emulsion av vatten i olja. Oljan är en blandning av olika oljor och man har ofta ingen aning om vilka. Nyttigare är det att göra valet av olja själv och använda den vid både matlagning och bakning. Linfröolja, kokosolja, och kallpressad olivolja är alla nyttiga alternativ. Nu finns det även något som kallas livets olja som är en kallpressad och oraffinerad oljeblandning av linfrö-, fisklever-, kokos- och jättenattljusolja som sägs vara bra för hjärna, celler, mättnadskänsla och förbränning.

Godis och glass

Istället för godis och glass kan man se till att ha mycket frukt och bär hemma. Både färska och djupfrysta. Djupfrysta bär är utmärkta till smoothies, som är ett bra alternativ till glass. Man kan även tillverka sin egen isglass genom att frysa in olika juicer.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Bli smal – på ett sunt sätt
  2. Ät rätt sorts grönsaker och gå ner i vikt ännu snabbare
  3. Sluta småäta och håll vikten enklare
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4

Lämna en kommentar



Hälsoblogg