Zone dieten

Bakgrund

Zone Dietens skapare heter Dr. Barry Sears.  Tanken är att man genom att balansera dieten efter vissa mått skall gå ner i vikt. Kosten skall bestå av 40% kolhydrater, 30% protein och 30% fett. I samband med att du äter så skall du äta exakt dessa värden. I övrigt så spelar det ingen roll vad du äter, bara du följer de utsatta måtten. Zone dieten anses av många vara den perfekta dieten på grund av att den inte utesluter något näringsämne utan snarare balanserar det.  Zone dieten kan anses vara lågkalori-diet då det rekommenderade intaget av kalorier är 10-15% under det normala.


Rekommenderade livsmedel

Zone dieten är en väldigt tillåtande diet i vad du får eller inte får äta. Men, det finns en lista med vad du inte bör äta. Normalt så vill du undvika råvaror som har ett högt innehåll av kolhydrater, stärkelse och fett, exempelvis vitt bröd och pasta.

Träningsrekommendationer

Zone dieten kommer inte med några specifika träningsrekommendationer utöver normal träning och motion.

Fördelar

  • Kan liknas vid tallriksmodellen
  • Uppmuntrar sunda matvanor
  • Uppmuntrar till ett högt intag av frukt och grönt
  • Högt intag av godartat kolesterol
  • Lågt intag av spannmål och socker
  • Uppmuntrar till högt intag av fiskolja samt fisk  och skaldjur

Nackdelar

  • Omfattande studier på dess resultat har inte genomförts
  • Förhindrar intaget av fibrer
  • Svår att följa enligt konstens alla regler

Slutsats

Zone dieten är en diet som fungerar väl för dig som har ett större mått av disciplin och redan har kontroll över vad du äter och dess betydelse för dig. Dieten fokuserar på ett lågt intag av kolhydratet vilket medför alla som redan lever ett aktivt liv kan känna av en energi-dip under dagen.

Rekommenderad läsning

zon dieten Zone dietenZonen – Ät för en bättre livskvalitet – Under åren har vi fått skiftande råd om vad vi bör äta och inte äta, för att må bra och håll oss i form. Vi har försökt hitta boven i en rad ämnen, som fett och sedan i tur och ordning salt, socker, kolesterol och snabba kolhydrater. Vi har lärt oss räkna kalorier, midjemått, BMI-vikt och glykemiskt index. Nu äntligen börjar hela bilden klarna. Nyckeln finns i våra gener. Och med de senaste av alla rön kring kosten lär du dig äta mer som grottmänniskan och mindre som en ko. Köp boken här >>
 Zone dieten



Hälsoblogg