5 tips på hur du tar kontroll över ditt ätande

Dela gärna vår sida!
Oavsett om du försöker gå ner i vikt eller om du har som mål att behålla din nuvarande vikt, är det klokt at sluta äta i rätt tid. Att äta tills kroppen är mätt och nöjd, utan att överäta, är det man bör sträva efter. Ofta vill man ha mer och mer. Vi äter med våra ögon istället för med våra magar. Ofta äter man sig förbi den där hälsosamma mättnadskänslan på grund av smak, umgänge, frestelser eller känslor. Så hur kan vi lära oss att äta lagom mycket? Och sluta att överäta och ta onödiga mycket? Här nedan kommer 5 tips på hur du lättare tar kontrollen över ditt ätande.

1. Sakta ner tempot

Ofta har vi bråttom. Väldigt bråttom. Tiden är tajt i dagens samhälle. Vi hastar oss genom måltider utan att riktigt reflektera över dem. Våra hjärnor är redan inställda på nästa punkt på att-göra-listan samtidigt som vi äter. Dock är det viktigt att förstå att det kan ta upp till 20 minuter för vår hjärna att känna av att vi faktiskt är mätta. Så det är därför lätt att passera gränsen och äta mer energi än man egentligen behöver. Ett tips som hjälper oss att äta långsammare är att lägga ner besticken mellan varje matbit och se till att tugga maten många gånger. Kom också ihåg att andas långsamt när du äter och fokusera på att inte äta för fort.

2. Var mer uppmärksam

Uppmärksamma vad det är för mat du har på din tallrik. Ta mindre matbitar, tugga långsamt och försök att njuta av både smak, lukt och arom. Genom att vara mer uppmärksam på hur din kropp reagerar på maten du äter så lär du dig att känna magens mättnadssignaler lättare och snabbare.

3. Servera från köket

Ofta kan det verka mest praktiskt att ha maten stående på bordet så att alla kan fylla sina egna tallrikar och ta om när de vill. Dock är det mer frestande att ta om när man har maten stående precis framför näsan. Om du istället låter alla fylla sina tallrikar från köksbänken så blir det svårare att ta om. Genom att ha maten minst ett par meter från köksbordet gör du det enklare för alla att äta en mer lagom mängd och undvika att överäta.

4. Se till att inte bli för vrålhungrig

Ibland kan man kanske tro att det är bättre att inte äta och på så vis spara in kalorier och hålla sig smalare. Dock är detta oftast en mycket dålig idé eftersom bristen på energi gör oss vrålhungriga och orkeslösa. Nyckeln är istället att äta innan blodsockret blir alldeles för lågt. Ser man till att äta balanserat under hela dagen är risken mindre att man sedan äter för stora mängder mat. En bra tumregel är att äta 5 mål om dagen: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. Att äta mellanmål mellan de större måltiderna hjälper dig att hålla blodsockret på en jämnare nivå och på så vid undvika sötsug och matthet. Ett bra tips är att se till att ta med sig mellanmålen när man lämnar hemmet redan på morgonen. Så får man ett både lättillgängligt och nyttigt mellanmål. Bra snacks är till exempel frukt, grönsaker och nötter.
5. Se upp med vad du dricker
Söta drycker som juice och läsk är fulla av tomma kalorier som snabbt ökar på ditt dagliga energiintag. Även alkohol innehåller en stor mängd tomma kalorier som uppmuntrar dig att äta mer än du egentligen borde. Alkohol minskar även vår förmåga att välja nyttigare och smalare alternativ. Så drick medvetet och lagom, och drick helst vatten!
Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Fyra saker att tänka på när du vill gå ner i vikt
  2. 4 snabba tips när du vill ner i vikt snabbt
  3. Kampen med vågen – hur du väger dig
  4. 6 hälsosamma tips när du vill gå ner i vikt snabbt
  5. Hur du väljer bantningskur

Lämna en kommentar



Hälsoblogg