Ät rätt sorts grönsaker och gå ner i vikt ännu snabbare

Dela gärna vår sida!

Frukt och grönsaker är utmärkta livsmedel att äta och man bör se till att äta mycket av dem varje dag. De är både nyttiga, billiga och snabba alternativ istället för energität snabbmat eller sötsaker som vi annars lätt stoppar i oss. Frukt och grönsaker är fettsnåla, har låga värden av kolesterol och innehåller få kalorier. Det är inte förvånande att de alltid spelat en viktig roll när det kommer till både hälsa och viktminskning.

Om du får i dig den rekommenderade mängden på 500 gram per dag lägger du en bra grund för din hälsa och din vikt. Frukt och grönsaker får oss att känna oss mättare tack vare ett högt fiberinnehåll, vilket gör att man inte behöver äta så väldigt mycket av dem samt att de håller oss mättare under en längre tid utan att vi behöver äta mycket kalorier. Fibrerna hjälper även till att dämpa insulinnivåerna i blodet när man äter andra typer av kolhydrater. Fibrerna hjälper alltså kroppen att minska utsöndringen av insulin, och på så vis dämpas även fettinlagringen.

Dock finns det bättre och sämre sorters frukt och grönsaker. Äter du väldigt mycket frukt, och frukt med ett stort innehåll av fruktos, så är risken större att du lägger på dig vikt. Detta eftersom fruktos är räknas till en snabb kolhydrat. Generellt sätt bör man vara något mer vaksam över hur mycket och vilken typ av frukt man äter, än att oroa sig över grönsakerna. Bananer är tillexempel ganska kaloririka jämfört med äpplen eller bär.

Självklart finns det även grönsaker som innehåller mer eller mindre kalorier. Vill du gå ner i vikt så snabbt som möjligt finns det grönsaker du kan äta hur mycket du vill av utan att du behöver oroa dig det minsta över att gå upp i vikt. Till de kalorifattigaste grönsakerna räknas morot, gurka, rädisor, färska gröna bönor, selleri, blomkål, kål, tomater, och olika typer av grön sallad. Man bör även satsa på att köpa färska grönsaker. Håll utkik efter fin färg och färskhet, undvik dem som verkar trötta, skadade och övermogna. Undvik helst även behandlade eller frysta grönsaker, då vitamininnehåller i dessa är betydligt lägre, samt att de behandlade eller konserverade produkterna kan ha ett högt sockerinnehåll.

Generellt sätt så är frukt och grönsaker något av de bästa du kan äta, och det är väldigt hälsosamt. Viktigt är dock att man ser till att få i sig andra viktiga näringsämnen som kroppen behöver så som protein, mineraler och nyttiga fetter. Men man bör samtidigt komma ihåg att bara för det är grönsaker, eller frukt, så behöver det inte betyda att de innehåller en låg andel kolhydrater. Särskilt viktigt är det att ta reda på mer om sina grönsaker om man är på en LCHF eller GI diet.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Handla rätt – gå ner i vikt
  2. Gå ner vikt med rätt bantingspreparat
  3. Gå ner vikt med rätt plan – Del 2/3
  4. Gå ner vikt med rätt plan – Del 1/3
  5. Gå ner vikt med rätt plan – Del 3/3

Lämna en kommentar



Hälsoblogg