Börja gå ner i vikt – del 1

Dela gärna vår sida!

Du har tagit beslutet. Du har bestämt dig för att gå ner i vikt. Du har tagit det första viktiga steget. Men hur fortsätter du? Med hundratals olika dieter att välja mellan hur tar man enklast nästa steg?

I en serie om 4 inlägg så kommer vi presentera hur du kan påbörja din resa mot ditt nya jag. Vi ger dig handfasta tips om hur du skall förbereda, inleda och fortsätta din diet för att gå ner i vikt långsiktigt.

Innan du börjar förändra ditt liv så måste du etablera vart du står nu och idag. Börja med att räkna ut ditt BMI. Ett BMI-tal ger en generell bild över hur din vikt och hur den står sig jämfört med en hälsosam vikt.

Fortsätt sedan med att anteckna hur, vad och hur mycket du äter varje dag och hur mycket du rör på dig varje dag. För det är faktiskt så att vi många gånger inte vet hur äter eller hur mycket vi rör på oss, trots att vi intalar oss själva motsatsen. Äter gör vi många gånger utan att vi lägger någon större vikt vid att vi faktiskt gör det. Det är först när du börjar skriva ned detta som du kommer få en riktig överblick om hur ohälsosamt du äter och lever.

Nästa steg är av yttersta vikt. Att gå ner i vikt kräver engagemang. Vill du gå ner i vikt och förändra hur du äter och lever så kommer du inte vara färdig efter 3 månader eller 3 år. Du måste vara motiverad nog att genomföra förändringar som kommer påverka resten av ditt liv.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 3 tips när du vill börja gå ner i vikt snabbt
  2. Gå ner vikt med rätt plan – Del 3/3
  3. Gå ner vikt med rätt plan – Del 1/3
  4. Gå ner vikt med rätt plan – Del 2/3
  5. Detox: Del 2 – Varför ska jag gå ner i vikt snabbt med Detox?

Lämna en kommentar



Hälsoblogg