Gå ner i vikt hälsosamt

Dela gärna vår sida!

Många människor upplever det som besvärligt och jobbigt att gå ner i vikt då det krävs nya vanor och nya sätt att förhålla sig till mat och träning. Tillsammans med detta kan även stress och andra yttre påfrestningar göra så att det blir svårt att hålla sig till sin diet eller finna tid till att träna. Det som är viktigt att tänka på när man vill gå ner i vikt är att hålla sig till den metod man valt och försöka tänka långsiktigt.

En pulverdiet eller dylikt kan ge dig en bra start, men se till att gå tillbaka till vanlig kostföring så snart som möjligt, och försök se tillde hälsosamma fördelar som kommer med viktnedgång. Det sliter på kroppen att bära runt på massa onödiga kilon och man kan hamna i riskgruppen för olika sjukdomar. Istället för att fokusera på utseendet så kan man se kroppen som en maskin som ska fungera smidigt.

Gå ner i vikt hälsosamt

Att tänka på sin vikt och hela tiden vara på sin vakt kan i sig vara ohälsosamt då man har massa annat att göra än att tänka på mat. Det man kan göra är att försöka, med små trix, få in träning i sin vardag. Att ta trapporna istället för hissen, promenera istället för att ta bilen och att skippa fikabrödet på jobbet kan vara små, enkla saker som ger resultat. Att få en harmoni kring sitt tänkande angående vikten gör att man lättare når målen och stannar där, än att hetsa sig själv till jojo-bantning och fixeringar.

Det kan även bra att sätta igång tillsammans med en kompis eller närstående som också lider av övervikt, då studier har visat att chanserna att lyckas ökar när man är två eftersom man kan peppa och hjälpa varandra. Det kan annars vara lätt att vika av från sin valda diet och sitt bokade träningspass om man är ensam.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Snabba tips för att gå ner i vikt snabbt
  2. Gå ner i vikt med en dietdagbok
  3. Börja gå ner i vikt – del 1
  4. Börja gå ner i vikt – del 3
  5. Börja gå ner i vikt – del 4

Lämna en kommentar



Hälsoblogg