Gå ner i vikt med smala vanor

Dela gärna vår sida!

För att gå ner i vikt och hålla sig smal gäller det att hitta nya, smalare vanor. Smala vanor som man kan hålla fast vid och på så vid skapa en hälsosammare livsstil. Ett sätt att finna nya smala vanor är att studera redan smala personer, eller personer som lyckas med sin viktminskning. Här nedan listas 11 tips på smala vanor som hjälper dig att komma i form snabbare.

  1. För det första så bör man sova tillräckligt. Utan sömn blir kroppen både slö, hungrigare och orkeslös. Det rekommenderas att man sover minst 8 timmar per natt för att kroppen ska få den vila den behöver för att må bra.
  2. Se till att äta frukost. Man bör inte slarva med dagens första mål, utan det är väldigt viktigt att kroppen får en större energitillförsel redan vid starten på dagen för att man ska få tillräckligt med ork. Man bör äta ett större mål som innehåller både protein, långsamma kolhydrater, nyttiga fetter och vitaminer. Ett exempel på en balanserad frukost är en tallrik havregrynsgröt med nötter, lite frön, torkad frukt och mjölk. Till det kan man äta ett kokt ägg och dricka ett glas färskpressad juice. Andra bra livsmedel är avokado, yoghurt (utan tillsatt socker), fiberrika flingor, fullkorn, knäckebröd, makrill, skinka, grönsaker (exempelvis paprika och bladspenat på smörgåsen) kalkon och frukt.
  3. Drick mycket vatten. Se till att inte dricka annat än vatten till dina måltider. Vatten är fantastiskt bra för kroppen samtidigt som det inte innehåller några kalorier.
  4. Drick ditt kaffe och te svart, eller med en liten skvätt mjölk. Undvik helt socker och andra sötningsmedel.
  5. Ät mycket protein. Protein mättar bättre än kolhydrater, och man bör välja smala alternativ som fisk, ägg och magert kött. Fet fisk innehåller dessutom nödvändiga omega 3 fettsyror som kroppen behöver.
  6. Undvik snabba kolhydrater. Snabba kolhydrater hittas bland annat i vitt mjöl, ris, pasta, läsk, vitt bröd, kakor, godis och andra sötsaker. Snabba kolhydrater skjuter bara blodsockret i höjden, för att sedan få det att rasa igen. Man ska istället sträva efter att äta produkter som håller blodsockret på en jämnare nivå.
  7. Matro är viktigt. Försök undvika att äta framför TV eller dator. Genom att istället sätta själva ätandet i centrum så njuter man mer av måltiden samtidigt som man enklare känner när man faktiskt är mätt.
  8. Öka vardagsmotionen. Genom att röra på sig mer under dagen så ökar man sin dagliga förbränning av energi, och på så vis går ner i vikt. Ta trapporna istället för hissen, gå eller cykla istället för att åka bil, gå över och prata med din kollega istället för att skicka ett mail. Det finns mycket smått man kan göra för att öka sin förbränning.
  9. Se till att ha nyttiga snacks tillgängligt. Börjar ditt blodsocker sjunka så se till att ha exempelvis en frukt nära till hands. Andra nyttiga snacks är grönsaksbitar och olika slags nötter.
  10. Motionera varje dag, förutom vardagsmotionen. Gå en rask promenad, jogga, gå till gymmet, simma, dansa, cykla eller hitta något annat som ser till du rör på dig. Man bör motionera minst 30 minuter varje dag.
  11. Sluta stressa! Stress är både påfrestande för din kropp och för ditt psyke. Stresshormoner gör att man lättare går upp i vikt, blir hungrigare och mår sämre. Försök istället att planera din dag bättre så att du hinner med att du faktiskt vill.
Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Gå ner i vikt med en dietdagbok
  2. Gå ner vikt med rätt bantingspreparat
  3. Gå ner i vikt snabbt med sunt förnuft
  4. Gå ner i vikt med Smoothies
  5. Gå ner i vikt med färre kalorier

Lämna en kommentar



Hälsoblogg