Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 9

Dela gärna vår sida!

Ett av de bästa sätten att nå en hälsosam kost vid viktminskning är att laga mat själv och äta på regelbundna tider. Välj ut några hälsosamma recept som du gillar och gör dem till en rutin. Om du har tre eller fyra måltider planerade i veckan och äter matrester de övriga kvällarna så kommer de bli svårare att falla för onyttigheter på vägen hem.

För att underlätta matlagning hemma så är det viktigt att fylla skafferiet med livsmedel som uppmuntrar hälsosam matlagning. Ut med alla onyttigheter, processade produkter och färdiglagat.

Det här tycker vi att du alltid ska ha i skafferiet och i kylen:

  • Färska och frysta grönsaker

  • Färsk och fryst frukt

  • Vitlök, lök, morötter och selleri.

  • Hälsosamma basvaror som brunt ris, vitt basmatiris, fullkornspasta, quinoa och vildris.

  • Fullkornsbröd och tortillas för hälsosamma smörgåsar och wraps.

  • Bönor som linser, svarta bönor, kikärter, kidneybönor och bondbönor.

  • Fryst majs, ärter och andra grönsaker som tillbehör och förrätter.

  • Fryst frukt och bär att göra smoothies och desserter av.

  • Olika typer av sallader plus tillbehör som torkad frukt, nötter, bönor och frön.

  • Färsk och torkade örter och kryddor.

  • Hälsosamma fetter och oljor till matlagning, till exempel olivolja och rapsolja. Du kan också prova specialoljor som jordnötsolja, sesam, eller tryffelolja för mer smak.

  • Osaltade nötter för småätande. Exempelvis mandel, valnötter, cashewnötter, jordnötter och pistaschnötter.

  • Vinäger, t.ex. balsamvinäger, rödvinsvinäger och risvinäger till sallader och grönsaker.

  • Starka ostar, som exempelvis parmesan eller ädelost för intensiv smak i sallader, pasta och soppor.

  • Dela gärna vår sida!

    Relaterade inlägg:

    1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4
    2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5
    3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 8
    4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 7
    5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1

    En kommentar till “Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 9”

    1. Johan säger:

      Bra skafferimat.

    Lämna en kommentar



Hälsoblogg