Så går du INTE ner i vikt

Dela gärna vår sida!

När det handlar om övervikt och bantning gäller det att vara realistisk. Även om man har den största lust att bli av med de där extrakilona så snabbt som möjligt så måste lösningen fungera långsiktigt. Om man hoppar på en diet som är för hård och energifattig så kommer varken ditt psyke eller kropp ha ork och lust att fortsätta med den, vilket resulterar i att du inte går ner i vikt alls eller jojo-bantar.  Här är de sämsta sätten du kan ta till för att bli av med dina extrakilon:

1. Förbjuda all ”dålig” mat

Om dieten du följer förbjuder dig att äta allt som klassas som ”dåligt” (snabbmat, halvfabrikat, sötsaker, choklad, alkohol, glass, snabba kolhydrater, fett och så vidare) så är risken stor att du kommer känna dig instängd och missgynnad. Visst klarar man sig ett par veckor utan att unna sig något, men ska man klara av att hålla fast vid en ny hälsosammare kost så måste man få fuska ibland.

2. Hoppa över måltider för att spara in på kalorier

Att hoppa över måltider är mycket dumt och har negativ inverkan på vår metabolism och förbränning. Kroppen börjar spara in på fett när den förväntar sig att inte få tillförd energi tillräcklig ofta. Dessutom blir man mest sannolikt både matt och orkeslös. Så istället för att hoppa över måltider bör man äta fler men färre måltider under dagen. Man bör äta något var tredje timme för att hålla blodsockret på en jämn nivå. Det är bra att ha nyttiga snacks tillgängliga för att kunna tillgodose kroppen med behövlig energi. Nötter, grönsaker och frukt är bra och nyttiga mellanmål.

Genom att äta med jämna mellanrum slipper du också tänka så mycket på mat. Mat blir inte lika viktigt när du inte är hungrig. Om man ska klara av att hålla fast vid en diet så är det viktigt att känna att man har tillräckligt med energi och ork. Det sämsta man kan göra för att gå ner i vikt är att se dieten som en tillfällig förändring och inte som en långsiktig livsstilsförändring.

3. Samma träningsrutiner varje gång

Det är mycket svårt att hålla fast vid ett träningsschema om det är alltför ensidigt. Man bör variera sin träning ofta för att inte bli uttråkad. Ett tips är att ändra minst en övning per dag. Ett annat är att träna helt olika aktiviteter.

4. Följa kortsiktiga nöddieter

Det är mycket vanligt med nöddieter där du måste inhandla speciella produkter (till exempel pulver eller soppor) eller förbjuda stora och viktiga livsmedelsgrupper. Dessa dieter leder allt som oftast till jojo-bantning och att man i längden går upp ännu mer i vikt. Kroppen och metabolismen mår mycket dåligt av denna typ av av och påslagning. Det är alltså mycket viktigt att ha en diet som man kan leva med långsiktigt om man vill lyckas med att gå ner i vikt och komma i form.

5. Utesluta kolhydrater från kosten

Om du slutar att tillföra kroppen näringsämnen från en viss livsmedelsgrupp, som exempelvis kolhydrater, så får kroppen inte den näring den behöver. Kolhydrater är viktiga för oss, även om de snabba kolhydraterna inte är nödvändiga. Komplexa och långsamma kolhydrater som fullkorn, frukt och grönsaker är både viktiga närings- samt fiberkällor. Fibrer är mycket viktigt för vår kropp. Fibrer både gör oss mättare samt hjälper matsmältningssystemet att föra näringen genom systemet samt föra bort överflödigt kolesterol, fett och gifter.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 5 anledningar till varför du inte går ner i vikt snabbt
  2. 5 anledningar till varför du inte går ner i vikt snabbt, del 2
  3. Ner i vikt – så lyckas du
  4. Orsaker till övervikt som du inte kan kontrollera
  5. Bantningsmetoder – så väljer du

Lämna en kommentar



Hälsoblogg