5 dåliga matvanor som får dig att gå upp vikt

Dela gärna vår sida!

Det är väldigt vanligt att ha dåliga matvanor. När det kommer till mat är det mycket som går per automatik. Stressen i dagens samhälle gör det inte enklare för oss. Ibland verkar man inte ha tid att äta alls, man slänger i sig nått undertiden man är på väg någonstans, man köper gärna snabbmat och ska man laga något hemma bör det gå så snabbt som möjligt.

Här nedan listan de 5 vanligaste ovanorna:

  1. Man äter på vägen. Livet är så stressigt att enda gången man har tid att äta är när man är på väg någonstans eller sitter i bilen eller bussen. Det finns inte tid för att sitta ner i lugn och ro och äta. Kanske känns en drive-thru som ett bättre alternativ i ens stressiga vardag. Men problemet med denna typ av ovana är att man varken har tid att njuta av maten eller känna när man egentligen är mätt. Dessutom är livsmedlen ofta energitäta med få näringsämnen. Alltså, man överäter ofta samt får i sig mycket snabba kolhydrater och dåligt fett.
  2. Man äter för stora portioner. Genom att äta mer energi än du förbränner kommer du gå upp i vikt. Det finns många anledningar till att man äter för stora portioner och för mycket energi. Kanske är man distraherad av TV eller dator. Eller tröstäter för man är ledsen eller känner sig ensam. För att inte äta för mycket kan ett bra tips vara att i förväg lägga upp maten på tallriken och sedan ställa undan resten. Man bör dessutom helt undvika att äta direkt ut livsmedelspaket. Låter man till exempel kak- eller godispaketet ligga framme vid TVn kommer det inte ta lång stund innan allt är uppätet. Ska du ta en kaka så ställ undan paketet direkt, och bestäm dig för att inte ta fram det igen.
  3. Man äter för att bota stress. Många belönar sig själva efter en slitsam och stressig dag med snabbmat och alkohol (eller läsk). Men genom att använda mat som belöning är enbart farligt och leder oftast till ohälsa och övervikt. Istället bör man hitta andra sätt som får en att slappna av som inte involverar mat. Exempelvis kan man ta en promenad, prata med vänner, träna eller meditera.
  4. Man hoppar över måltider. Hoppar man över måltider är risken stor att man drabbas av kraftiga sötsug, samt kompenserar bristen av energi genom att äta väldigt stora men få måltider. Dessa ovanor får blodsockerkurvan ur balans och kroppen får inte den energi den behöver. Istället bör man äta med jämna mellanrum och äta runt 5 måltider om dagen, gärna: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.
  5. Man äter sent. Att äta sent på kvällen eller på natten är väldigt vanligt. Ofta handlar det om att man är uttråkad, eller äter snacks framför TV eller dator. Dock leder detta oftast bara till en överkonsumtion av energi. Då är det bättre att dricka en kopp te, eller hitta andra aktiviteter man tycker är intressantare.

Dåliga matvanor leder oftast till både ohälsa och övervikt, så det kan vara klokt att se över hur ens egna vanor och ovanor egentligen ser ut.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 3 fallgropar att undvika när du vill gå ner i vikt
  2. Snabba tips för att gå ner i vikt snabbt
  3. Fyra saker att tänka på när du vill gå ner i vikt
  4. Snackrecept för att gå ner i vikt snabbt
  5. 6 hälsosamma tips när du vill gå ner i vikt snabbt

Lämna en kommentar



Hälsoblogg