Börja gå ner i vikt – del 2

Dela gärna vår sida!

Du har tagit beslutet. Du har bestämt dig för att gå ner i vikt. Du har tagit det första viktiga steget. Men hur fortsätter du? Med hundratals olika dieter att välja mellan hur tar man enklast nästa steg?

I en serie om 4 inlägg så kommer vi presentera hur du kan påbörja din resa mot ditt nya jag. Vi ger dig handfasta tips om hur du skall förbereda, inleda och fortsätta din diet för att gå ner i vikt långsiktigt. I dagens inlägg behandlar vilken diet du skall välja för hälsosam och optimal viktminskning över tid.

Om det är så att du verkligen har bestämt dig för att gå ner i vikt så är valet av diet av smärre vikt. Vilken diet du väljer och vilken bok du än köper, du kommer gå ner i vikt om du följer råden som ges och om de är någorlunda verklighetsförankrade. Problemet är att många inte ger ett gott resultat över tid.

Om du vill gå ner i vikt så kommer således de flesta dieterna att fungera. Problem uppstår när du inte vill lägga på dig kilon igen efter att du avslutat din diet. Det som måste till, utöver nitiskt följande av avancerade kostråd under några månader är tillräckliga mängder motion och en balanserad diet med god kontroll på fett och kaloriintag vid alla dygnets måltider. Till det tillkommer en portion självkontroll.

Men måste jag verkligen motionera så mycket? Svaret är nej, du kan gå ner i vikt genom att endast reglera ditt kaloriintag. Men för att fortsätta vara smal och för god hälsa så kommer det krävas motion, det går inte att komma ifrån.

I morgon fortsätter vi med hur mycket du egentligen måste träna för att inte kilona skall komma tillbaka.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Börja gå ner i vikt – del 1
  2. 3 tips när du vill börja gå ner i vikt snabbt
  3. Gå ner vikt med rätt plan – Del 2/3
  4. Gå ner vikt med rätt plan – Del 3/3
  5. Gå ner vikt med rätt plan – Del 1/3

Lämna en kommentar



Hälsoblogg