Börja gå ner i vikt – del 4

Dela gärna vår sida!

Du har tagit beslutet. Du har bestämt dig för att gå ner i vikt. Du har tagit det första viktiga steget. Men hur fortsätter du? Med hundratals olika dieter att välja mellan hur tar man enklast nästa steg?

I en serie om 4 inlägg så kommer vi presentera hur du kan påbörja din resa mot ditt nya jag. Vi ger dig handfasta tips om hur du skall förbereda, inleda och fortsätta din diet för att gå ner i vikt långsiktigt. I det sista inlägget i denna serie så kommer vi behandla hur mycket du ska gå ner i vikt och hur du gör för att bibehålla fokus på målet.

För att gå ner i vikt så behöver du,beroende på kön och nuvarande livssituation, äta någonstans mellan 1200 och 1400 kalorier om dagen som mest för att nå en idealvikt. Problemet är att du inte kan äta så mycket för resten av livet. Det är inte tillräckligt om du är en normalviktig människa som motionerar i normala mängder.

När du har nått din idealvikt så kan du börja äta nästan vad du vill, bortsett från den riktiga skräpmaten. Men, och detta är viktigt, du måste röra på dig så mycket så att du förbränner det du stoppar i i dig. Du måste balansera ditt energiintag (mat och näring) med ditt energiuttag (träning). Så egentligen så kan du äta hur mycket du vill, bara du rör på dig tillräckligt mycket.

Avslutningsvis i denna serie så vill jag prata om motivation. Att gå ner i vikt kräver motivation och vilja. En vild gissning säger mig att 9 av 10 som försöker gå ner i vikt misslyckas för att de saknar motivationen. Många är peppade och ser faktiskt resultat på kort sikt. Men sen går man in i väggen. De första kilona är enkla, sen blir det svårare.

Det är därför vi talade om viktigt av att verkligen förbereda sig mental inför viktminskning i det första inlägget i denna serie. Det kommer inte vara enkelt. Men ju längre du fortsätter, ju större är chansen att du lyckas!

Lyckas till!

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Börja gå ner i vikt – del 2
  2. Börja gå ner i vikt – del 3
  3. Börja gå ner i vikt – del 1
  4. Gå ner vikt med rätt plan – Del 1/3
  5. 3 tips när du vill börja gå ner i vikt snabbt

Lämna en kommentar



Hälsoblogg