Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5

Dela gärna vår sida!

I en hälsosam kost så är det viktigt att välja nyttiga kolhydrater och fibrer, gärna fullkorn, för energi hela dagen. Fullkorn är inte bara mättande och smakar gott utan har även ett högt innehåll av ämnen, som exempelvis antioxidantern som kan skydda mot exempelvis cancer och diabetes. Studier visar att personer som äter en större andel fullkort har friskare hjärtan.

Men vad är bra och dåliga kolhydrater?

  • Nyttiga kolhydrater är fullkorn, bönor, frukt och grönsaker. Bra kolhydrater bryts ned långsamt i magen, vilket gör att du att du känner dig mättare längre och samtidigt håller blodsockernivåerna i schack.
  • Ohälsosamma kolhydrater är vitt mjöl, raffinerat socker och behandlat ris. Dåliga kolhydrater går igenom magen snabbt, ger dig tillfällig energi i form av förhöjd blodsockernivåer.

Nedan är några tips för hur du kan äta mer fullkort när du önskar viktminskning.

  • Försök inkluderar en mängd fullkorn i din hälsosam kost som innefattar hela vete, brunt ris, hirs, quinoa och korn. Experimentera så hittar du din favorit.
  • Prova att blanda fullkorn och vetemjöl som ett första steg att helt byta till fullkornsprodukter. Du kan successivt öka fullkorn till 100% och behöver inte få en fullkornschock.
  • Undvik raffinerad spannmålsprodukter som bröd, pasta och frukostflingor som inte är fullkorn.

Fiber är en viktig beståndsdel i en hälsosam kost om du vill gå ned i vikt.

Kostfiber, som finns i vegetabilier (frukt, grönsaker och fullkornsprodukter) är viktigt för att upprätthålla en hälsosam matsmältning. Fiber hjälper till att stödja en hälsosam kost genom att hjälpa dig att känna dig mätt en längre tid och att hålla blodsockret stabilt. En hälsosam kost innehåller cirka 20-30 gram fibrer per dag, men de flesta av oss bara får ungefär hälften så mycket.

Det finns två typer av fibrer, lösliga och olösliga.

  • Lösliga fiber kan lösas upp i vatten. De kan hjälpa till att sänka blodfetter och upprätthålla blodsockret. Primära källor är bönor, frukt och havre-produkter.

  • Olösliga fiber inte kan lösas i vatten, så det passerar direkt genom matsmältningssystemet. De finns i fullkornsprodukter och i grönsaker.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 2
  5. Snabbguide till snabb bantning

Lämna en kommentar



Hälsoblogg