Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 6

Dela gärna vår sida!

2817617041 9dcc19c380 m Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 6Precis som fibrer och kolhydrater är viktigt i samband med bantning och viktminskning så är hälsosamt och nyttigt fett faktiskt också det.

Bra källor av nyttigt fett behövs för att ge näring åt din hjärna, hjärta och celler, liksom ditt hår, hud och naglar. Livsmedel rika på vissa omega-3 fetter som kallas EPA och DHA är särskilt viktiga och kan minska hjärt-kärlsjukdomar, förbättra ditt humör och förebygga demens.

Fetter som skall finnas i din kost är:

  • Enkelomättade fetter, från vegetabiliska oljor som rapsolja, jordnötsolja, och olivolja samt avokado, nötter (som mandel, hasselnötter, pekannötter och) och frön (t.ex. pumpa, sesam).
  • Fleromättat fett, inklusive omega-3 och omega-6 fettsyror, som finns i fet fisk som lax, sill, makrill, ansjovis, sardiner. Andra källor till fleromättat fett är ouppvärmd solrosolja, majs, sojabönor och linfrönoljor och valnötter.

De här typerna av fett vill du undvika:

  • Mättade fetter, som huvudsakligen finns i animaliska källor inklusive rött kött och mjölk mejeriprodukter.
  • Transfett, finns i vegetabiliska förkortningar, vissa margariner, kex, godis, kakor, snacks, friterad mat, bakverk och andra förädlade livsmedel som gjorts med delvis härdade vegetabiliska oljor.
Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 2
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1

Lämna en kommentar



Hälsoblogg