Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 7

Dela gärna vår sida!

kalcium dvitamin Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 7Kalcium och vitamin D är väsentliga för friska och starka ben och D-vitamin är nödvändigt för optimal upptagning av kalcium i tunntarmen. Rekommenderade kalcium nivåerna är 1000 mg per dag, 1200 mg om du är över 50 år gamla. Det finns bra tillskott av vitamin D och kalcium om du inte får tillräckligt av dessa näringsämnen i din kost.

Viktiga källor till av kalcium och vitamin D är:

  • Mjölkprodukter

  • Bladgrönsaker, såsom grönkål och grönkål

  • Torkade bönor och baljväxter

Utöver de hälsosamma effekter av kalcium och vitamin så kan dessa näringsämnen verka behjälpligt vid viktminskning, precis som vi rapporterat tidigare i fallet om högre viktminskning hos de som dricker mer mjölk.

Studien visar att de vuxna i studien som drack den högsta mängden mjölk per dag, ungefär 3.5 dl, gick ner nära 5.5 kilo på två år jämfört med dem som drack minst, som bara gick ner 3.1 kilo under samma period.

I en andra studie presenterad American Journal of Clinical Nutrition, har kalcium och vitamin D även där visat sig verka positivt vid viktminskning.

Average calcium intakes of 580 milligrams per day and blood levels of vitamin D of 30.2 nanograms per milliliter were associated with 5.3 kg weight loss over the two years of intervention

Our study suggests that both higher dairy calcium intake and increased serum vitamin D are related to greater diet-induced weight loss.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 2
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5

Lämna en kommentar



Hälsoblogg