Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 8

Dela gärna vår sida!

Om du har lyckats vända din diet och och fyller din vardag med frukt,grönt, fibrer, hälsosamt protein och fett så är du på god väg med din viktminskning, men det betyder inte att du skall utelämna livets goda, du skall istället njuta, men i måtta.

Socker och stärkelse

Det är okej att njuta av godis i måtta men försök att skära ned på sockerinnehållet. Socker orskar inte bara ojämn energinivå utan kan även leda till t.ex. diabetes vid för högt intag.

Några tips för att skära ner på sockret:

  • Hitta, baka och laga recept på godis och snacks med lågt innehåll av raffinerat socker.

  • Undvik söta drycker och läsk. En 33 cl läsk innehåller 10-talet sockerbitar. Prova kolsyrat vatten med lite citron eller en skvätt juice istället.

  • Undvik processade livsmedel med vitt mjöl och raffinerat socker.

Salt

Salt i sig är inte dålig, men de flesta av oss konsumerar för mycket salt i vår kost.

  • Begränsa mängden salt till 2.300 mg per dag, motsvarande en tesked salt. De flesta av oss konsumerar långt mer än en tesked salt per dag.

  • Undvik bearbetad och förpackad restaurang och snabbmat. Bearbetade livsmedel som konserverade soppor eller fryst mat innehåller dolda mängder salt som snabbt överträffar den rekommenderade tesked om dagen.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 2
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4

Lämna en kommentar



Hälsoblogg