Lär dig att läsa innehållsförteckningar – så förstå du dem

Dela gärna vår sida!

Innehållsförteckningar på livsmedelsprodukter uppfattas ofta som otydliga och svåra, och många besvärar sig inte med att läsa dem överhuvudtaget. Ibland omformuleras dessutom namnen på råvaror för att produkten ska låta positivare och hälsosammare. Det är dock klokt att lägga lite tid på att lära sig hur man ska läsa innehållsförteckningarna för att förstå vad det egentligen är man köper och stoppar i sig. Att börja läsa etiketter är ett viktigt steg i hur man kan förbättra sin kost, och dessutom spara pengar. Man bör titta på både innehållsförteckningen, påståendena på framsidan av förpackningen och mängd av produkt.

Vi har bestämmelser i Sverige som reglerar hur ingredienserna ska skrivas ut på etiketterna. Alla ingredienser står i storleksordning, där det som kommer först är det som produkten främst består av. Om exempelvis socker kommer långt fram i listan betyder det att produkten innehåller höga halter socker. Härdat fett är en vanlig ingrediens i hel- och halvfabrikat och är detsamma som transfett.

Transfett är en typ av omättade fettsyror som bildas vid industriell härdning av fett och oljor. Man bör undvika transfett i största mån då de sägs öka halten av det dåliga kolesterolet, LDL, i blodet och därmed höja risken för olika hjärt- och kärlsjukdomar. Man bör även se upp för palmolja eftersom den i stor utsträckning orsakar både ohälsa samt skövling av regnskog. Dock redovisas ofta palmolja, som till stor del består av mättat fett, bara som vegetabiliskt fett så man måste vara uppmärksam. Mättat fett är nödvändigt för kroppen, men bör bara intas i liten mängd för att man ska undvika alltför stor tillförsel av tom energi. Ett annat ord man bör vara uppmärksam på är ”naturligt”. Bara för att produkten innehåller ”naturliga” eller ekologiska råvaror, behöver det inte betyda att livemedlet är hälsosamt. Det gäller att titta noggrannare på innehållsförteckningen eftersom ordet ”naturlig” ofta används som ett marknadsföringstrick.

Innehållsförteckningen ska också visa hur mycket kalorier det är i en servering, det vill säga en portion. Ofta visar den hur stor en portion är samt hur många portioner det är totalt i paketet. Dock kan en portion vara mindre än förväntat då tillverkarna försöker skala ner på antalet kalorier om produkten har ett högt kaloriinnehåll. Så det gäller att hålla koll på kaloriinnehållet i en produkt. Som regel bör man försöka hitta produkter med ett högt innehåll av kostfibrer, protein, vitamin, och låg andel fett, kolhydrat och socker. Ofta späds korv och andra köttprodukter ut med kolhydrater som potatismjöl, bindväv och socker för att göra dem billigare att tillverka. Dessa utfyllnadsprodukter minskar smaken av kött och därför tillsätts ofta smakförstärkaren natriumglutamat (E621) vars hälsoeffekter är debatterade. Man bör man försöka hitta köttprodukter med ett så högt proteininnehåll som möjligt för att få en bättre produkt.

Raffinerat socker är tomma kalorier som bara tillför extra energi. Sockerberedning, druvsocker, fruktos, majsstärkelse, modifierad stärkelse och sötningsmedel är andra sätt att söta en produkt. Smörgåspålägg innehåller ofta höga halter av socker och andra tillsatser. Ofta är kravmärka och lokalproducerade produkter hälsosammare.

Det är viktigt att kunna läsa och förstå livsmedelsetiketter för att kunna ta reda på vad man egentligen äter. Att en produkt är fettfri betyder inte att den är sockerfri, och omvänt. Dessutom är det viktigt att veta hur mycket kalorier en produkt faktiskt innehåller och hur stor andel som är fett, kolhydrat och socker. Ta dig tid och studera dina produkter noggrannare så kan du göra bättre och hälsosammare val.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Studera och lär dig banta snabbt
  2. 5 dåliga matvanor som får dig att gå upp vikt
  3. Så lyckas du med din viktnedgång
  4. Bantningsmetoder – så väljer du
  5. Ner i vikt – så lyckas du

Lämna en kommentar



Hälsoblogg