Sluta småäta och håll vikten enklare

Dela gärna vår sida!

Att vara sötsugen och vilja äta något sött är mycket vanligt. Likaså suget efter en smörgås, bulle, kaka, chokladkaka eller något liknande. Det är detta småätandet som gör att många av oss blir överviktiga och har svårt att hålla vikten. Om man istället ser till att äta regelbundet och på så vis ge kroppen en jämnare energitillförsel, så håller man sig mättare längre och får mindre sötsug. Är man sig mätt är risken betydligt mindre att man sedan småäter.

Men hur gör man för att sluta småäta? Här kommer en lista på tips vad du kan göra för att minska ditt småätande.

  1. Ät regelbundet. Om man äter med jämna mellanrum hålls blodsockret på en jämnare nivå och man blir på så vis av med både sötsug och trötthet. Den gyllene medelvägen är att äta 5 mål mat per dag: frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag.

  2. Ät långsamt. Genom att äta långsammare både njuter man mer av matupplevelsen samt lättare känner när man faktiskt är mätt och borde sluta äta. Man ska försöka tugga både länge och långsamt, samt försöka låta bli att distraheras av till exempel TV eller dator. Det handlar om att bör bli mer närvarande när man äter.

  3. Ät hellre på dagtid än senare på kvällen. Det är under dagen kroppen behöver energi som mest, så försök därför att äta en bra och stor frukost och lunch för att orka med dagen på bästa sätt och se till att kroppen har den energi den behöver.

  4. Ha nyttiga mellanmål redo. Nötter, grönsaker och frukt är bra alternativ.

  5. Ät mycket grönsaker, frukt och fibrer. Den här typen av mat har låg energitäthet, och mättar mycket bättre än snabba kolhydrater som vitt bröd och socker.

  6. Välj mat som har mycket tuggmotstånd. Mat med mycket struktur och tuggmotstånd mättar bättre än mjuka råvaror. Exempelvis så mättar en rå morot bättre än en kokt. Så ät mycket råa grönsaker och hela frukter så håller du dig mättare längre. Frön och kärnor är andra bra råvaror som mättar.

  7. Ät varm mat. Varm mat mättar mer än kall mat.

  8. Undvik allt sött. Äter du något sött så kommer din aptit att stimuleras, och på så vis kommer du att äta mer. Dessutom innehåller sötsaker snabba kolhydrater, vilka du nu försöker hålla dig borta ifrån.

Sponsrade produktrekommendationer för detta inlägg

smat Sluta småäta och håll vikten enklare

Våra kroppar och hjärnor reagerar på socker. Men på olika sätt och vi tål sockerchockerna olika bra. Somliga får humörsvängningar och sömnproblem, andra blir sugna på substanser som stimulerar på liknande sätt, som alkohol och nikotin.

Sockerbomben är en praktisk och lösningsfokuserad handbok i att bli fri från sitt sockerberoende. Sedan boken gavs ut för första gången 2004 har tusentals människor fått hjälp och stöd i att ändra sin livsstil.

Läs mer om denna bok här…

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Banta snabbt – Mer än bara träning och diet
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 2
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5
  5. Gå ned i vikt – tips och trix

Lämna en kommentar



Hälsoblogg