5 anledningar till att äta bönor oftare

Dela gärna vår sida!
Bönor i bönskida är väldigt nyttiga, visste du det? I många fall kanske inte bönor är en del av den dagliga kosten, men det finns många anledningar till att äta mer av dessa baljväxter. Bönor är både goda, nyttiga och mättande! Här nedan kommer 5 anledningar till att äta bönor oftare.

1. Lindrar PMS - Är du kvinna och lider av PMS är det klokt att konsumera stora mängder bönor. Bönor innehåller höga halter av mineralen mangan, vilken har positiv verkan på både kramper och humörsvängningar. Gula och gröna bönor samt sockerärter är alla väldigt rika på mangan. Så se till att ha i extra mycket bönor nästa gång du lagar en wok!

2. Minkar risken att drabbas av cancer. Gröna bönor innehåller en rad olika antioxidanter, så kallade flavonoider, som till exempel kaemferol och quercetin. Dessa antioxidanter har i studier visat sig kunna minska risken att drabbas av både bröst- och magcancer genom att hämma tillväxten av cancerceller.

3. Tar hand om dina leder. Bönor innehåller stora mängder K vitamin. Ser man till att äta en näve bönor om dagen bygger man grunden till friskare leder. Låga halter K vitamin är nämligen kopplat till artros i både händer och knän. K vitamin har också en viktig roll vid levringen av blod och därmed sårläkning.

4. Skyddar ditt hjärta. De lösliga fibrerna i bönor hjälper kroppen att minska på mängden dåligt kolesterol (LDL) i blodet. Dessutom har det visat sig att bönor hjälper till att hämma inflammationer samt minskar blodtrycket, vilket hjälper till att skydda ditt hjärta.

5. Stärker ditt skelett. Gröna bönor innehåller mineralen kisel, vilken har visat sig påverka skelettet positivt. Detta gäller män samt kvinnor som inte passerat klimakteriet. Dessutom verkar kroppen finna det enklare absorbera kisel från gröna bönor än från andra grönsaker. Så ät mer bönor så stärker du ditt skelett!

6. Förbättrar absorptionen av järn. Bönor innehåller stora mängder C vitamin, vilken är en kraftig antioxidant som hjälper kroppen att absorbera upp järn från maten du äter. C vitamin är också viktig för kroppens bildning av kollagen. Kollagen är en fiberstruktur som bland annat bygger upp ben, hud, senor och blodkärlsväggar.

Så se till att köpa hem olika typer av bönor i bönskida och tillsätt dem i både sallader, wok och andra maträtter dagligen för att tillgodose kroppen med viktiga näringsämnen. Bönor är alldeles för hälsosamma för att glömmas bort!

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Ska man äta eller inte äta rött kött?
  2. Bli smalare genom att äta regelbundet
  3. 5 anledningar till varför du inte går ner i vikt snabbt
  4. 5 anledningar till varför du inte går ner i vikt snabbt, del 2
  5. Orsaker till övervikt som du inte kan kontrollera

Lämna en kommentar



Hälsoblogg