7 hälsosamma vanor som håller dig yngre

Dela gärna vår sida!

Även om vi kanske inte önskar att bli 14 år gamla igen så är det är lätt att stressa upp sig över att tiden går så fort och att vi blir allt äldre och rynkigare. Även om energin minskar med åldern och att kroppen börjar se äldre ut så är viktigt att påminna sig själv om att ålder är bara ett nummer. Det går att påverka hur kroppen åldras genom att ändra sin livsstil och sina vanor. Här kommer några tips på vanor som hjälper dig att bekämpa ålderstecken och som hjälper dig att känna dig både piggare och yngre.

1. Sov tillräckligt.

När vi sover så får kroppen tid att reparera sig själv. Så tillräckligt mycket sömn är nödvändigt för både ytlig och djupare repareringar. Både hur snabbt din finne läker samt hur fort dina organ reparerar sig och hålls i trim beror av dina sömnrutiner. Även om en tupplur eller sovmorgon är oroligt behaglig, så är det dina dagliga sömnrutiner som har betydelse i längden för kroppens uppbyggnad. Utan tillräckligt mycket sömn så blir vårt immunförsvar svagare och vi blir därmed lättare sjuka. För att kroppen ska få tid för att vila och reparera sig själv krävs det att vi sover ungefär 8 timmar per natt. Om du utsätter kroppen för extra mycket stress eller andra utmaningar så behöver du sova ännu mer. Så se till att sova tillräckligt mycket så kommer du känna dig mycket gladare, piggare och mindre stressad. Dessutom kommer du se yngre ut, för stress är en betydande faktor för åldrandet.

2. Var utomhus.

Det är många av oss som inte andas frisk luft dagligen. Vi fastnar i vardagsrutiner där bilen kanske parkeras i ett p-hus, vi tränar inomhus på gym och spenderar dagen på ett kontor. Så det är viktigt att försöka att komma utomhus i den friska luften. Bort från avgaser och andra föroreningar. Måste man jobba inomhus hela dagen kan det vara smart att öppna fönstret då och då för att släppa in friskare luft med en högre syrehalt. Luftburna föroreningar är stora bovar till både åldrande och andra hälsoproblem. Samtidigt bör man komma ihåg att det kan vara lika mycket förereningar inomhus som utomhus. Så försök komma ut i naturen så ofta du har möjlighet och du kommer må betydligt bättre och se friskare ut.

3. Rör på dig.

Det är väl känt att motion är extremt viktigt för vår hälsa och att det hjälper oss att se yngre ut. Men det är samtidigt viktigt att man inte övertränar och utsätter kroppen för alltför mycket stress och belastning. För mycket stress bryter ned kroppen istället för att göra den starkare. Medel intensiv träning som utförs flitigt är bättre för kroppen än högintensiv träning som bara utförs då och då. Det är dessutom viktigt att fylla kroppen med näring efter träning samt dricka mycket vatten.

4. Hydrera kroppen, samt drick mindre koffein och alkohol.

Det är otroligt viktigt att kroppens celler hålls hydrerade. Dessutom får vi mer rynkor när vi är dehydrerade och uttorkade. Vatten är det bästa för kroppen och det är viktigt att dricka så ofta så man inte känner sig törstig. Det är också väldigt bra att äta mycket färsk frukt och grönsaker som innehåller stora delar vatten. Däremot så är både koffein och alkohol dehydrerande och åldrande, så försök minska på din konsumtion av dessa drycker.

5. Ät mycket grönsaker.

Bladiga gröna grönsaker är rena hälsobomberna. Både grönkål och spenat är supernyttigt och enkla att blanda i frukt-smoothies eller sallader. Försök att äta minst 500 gram frukt och grönt per dag för att hålla kroppen i bästa form.

6. Frossa i antioxidanter.

Åldrandeprocessen säg kunna påverkas av fria radikaler som cirkulerar i vår kropp och denna kan man i så fall påverka genom att äta mycket antioxidanter. Färsk frukt, grönsaker, nötter, frön och kryddor är rika på antioxidanter så frossa gärna i dessa livsmedel. Ett tips när man köper frukt och grönt är att satsa på det färgstarka. Blåbär, tranbär, vindruvor, spenat, grönkål, physalis med mera har alla mycket färg och innehåller även höga halter antioxidanter.

7. Andas djupare och ha mer kul.

Genom att andas djupare så blir kroppen mindre stressad. Att andas djupare och fylla lungorna till sin fulla potential har en lugnande effekt på kroppens nervsystem samt främjar avslappning. Det är dessutom viktigt att se till att ha kul. Att känna sig tillfredsställd med sin vardag och omgiva sig med människor som tillför positiv energi och kärlek är väldigt viktigt och betydande för vår hälsa.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Nya vanor som hjälper dig att komma i form
  2. 5 dåliga matvanor som får dig att gå upp vikt
  3. Gå ner i vikt med smala vanor
  4. 5 hälsosamma julklappar
  5. 6 hälsosamma tips när du vill gå ner i vikt snabbt

Lämna en kommentar



Hälsoblogg