Bättre hälsa med mer sömn

Dela gärna vår sida!

När stressen förstör din sömn dagligen är det dags att ta tag i sömnproblemen. Det är extremt viktigt att sova tillräckligt mycket. Låter man kroppen få tid för återhämtning och vila så kommer även metabolismen fungera bättre. En person som sover runt 8 timmar per natt bränner exempelvis mer fett än en person som sover cirka 5 timmar.

Hur du sover påverkar alltså hur du mår, både psykiskt och fysiskt. Dåliga sömnvanor leder till så mycket mer än gäspningar och trötthetskänslor. Det finns faktiskt stora hälsorisker med att sova för lite. För lite sömn kan orsaka alltifrån depression till övervikt. Det rekommenderas att man ska sova mellan 6 till 8 timmar per natt för att sömnen inte ska påverka ens hälsa negativt. Om du inte sover så många timmar per natt är det dags att se över sina sömnrutiner, för mycket sömn är nämligen inte heller bra.

Lider du av sömnproblem finns det många små knep som förhoppningsvis hjälper dig att förändra dina sömnvanor. Att skriva ned de tankar som cirkulerar i huvudet en stund före sänggående är ett bra sätt att släppa taget om problem. Om du har tankarna nedskriva på ett papper behöver du inte upprepa dem i huvudet när du ligger i sängen. Så skriv listor med saker du måste ta tag i eller funderar på. Att dessutom skriva ned en lösning eller plan hur man eventuellt kan lösa ett visst problem är ett mycket bra sätt att minska på stressen. Släpp sedan tankarna för du kan ändå inget göra förrän det blir en ny dag. Något annat som minskar på stressen vid sänggående är att stänga av all teknik. Sätt telefonen på ljudlös, ha ingen TV i sovrummet, låt bli att ta med datorn till sängen. Det finns ingen anledning att kolla e-mailen en extra gång precis före sänggående eller att alltid vara tillgänglig på telefonen.

Förutom att din kropp blir trött, orkeslös och mår sämre, så är dessutom risken väldigt stor att ditt humör påverkas om du inte låter din kropp och hjärna vila ut ordentligt. Alla vet vi nog av att vi kan bli lite vrångare och bittrare när vi är riktigt trötta. Låter man aldrig kroppen vila ut ökar bland annat risken att man drabbas av depression. Risken av att drabbas av annan sjuklighet så som högt blodtyck ökar också vid sömnbrist. Detta beror på att centrala nervsystemet är hyperaktivt även under natten om man inte sover tillräckligt.

Så försök att äta nyttigt dagligen och kom ihåg att inte stoppa i dig den största mängden energi sent på kvällen. Kom också ihåg att motion är otroligt viktigt för kroppen, och att motion även minskar på stress och gör oss mer avslappnade. Så låt kroppen få den vila den behöver så kommer du må mycket bättre.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Viktminskning med mindre stress och mer sömn
  2. Hur sömnen påverkar din vikt och hälsa
  3. Sömn viktigt vid viktminskning
  4. Hälsa och viktminskning med Acai bäret
  5. Lev i nuet – må bättre

Lämna en kommentar



Hälsoblogg