De hälsosamma synderna som du kan leva med

Dela gärna vår sida!

Alla har vi säkert någonting i matväg vi ofta får ett stort sug efter. Något vi inte kan låta bli att stoppa i oss som efteråt ger oss dåligt samvete. Guilty pleasures kallas det. När man lever efter en smal och hälsosam kost kan det ibland vara nödvändigt att stoppa i sig något onyttigare för att kunna hålla lågan uppe och orka med. Ibland vill man bara gotta sig i något som egentligen inte är nyttigt eller bra. Men det finns bättre och sämre alternativ. Vissa av dessa ”guilty pleasures” kan faktiskt även vara bra för dig.

Öl räknas som en av dessa näringsrikare och bättre alternativ. Detta eftersom öl innehåller stora mänger av vitamin B, kalium, magnesium, fosfor, biotin och selen. Alla dessa näringsämnen är bra för vår kropp och ser man till att få i sig tillräckligt mycket av dem kan man minska risken för att drabbas av bland annat hjärtsjukdom. Rött vin räknas också som något bra då det innehåller stora mängder antioxidanter. Kom dock ihåg att det inte är bra att dricka stora mänger alkohol! Kaffe är inte heller någon särskild kaloribomb eller hälsotjuv. Även om koffeinet i kaffe orsakar ett något högre blodtryck, så stiger det inte med mer än vad det gör om du rör lite snabbare på dig. Ser man till att utesluta socker och grädde, så kan man njuta av sitt kaffe helt utan dåligt samvete. Dessutom sägs koffein kunna snabba på förbränningen, vilket ju är väldigt positivt.

Något annat som många gärna stoppar i sig är sötsaker. Godis, kakor, glass och annat med hög sockerhalt. Drabbas man av detta kraftiga sockersug kan man unna sig ett par bitar mörk choklad (med minst 70 % kakaohalt). Mörk choklad innehåller mindre kalorier än mjölkchoklad samt en hög halt av antioxidanter och mineraler. Dessutom kommer du nöja dig med en mindre mängd choklad jämfört med om du äter mjölkchoklad. Ett annat hälsosammare alternativ är att mixa ihop en smoothie. Smoothies på bär, frukt, sockerfri yoghurt och kanske lite soja mjölk, fungerar som ett utmärkt alternativ till exempelvis glass. Addera gärna lite spenatblad eller grönkål för att göra din smoothie ännu nyttigare utan att du kan känna någon skillnad smakmässigt.

Man behöver inte utesluta allt man tycker om bara för att man strävar efter att gå ner i vikt. Som nämnt ovan finns det nyttigare alternativ att ta till, samt att man ser till att begränsa mängden man stoppar i sig. Det går fortfarande att unna sig något litet ibland, bara man inser att det just ska vara någonting litet. Många upplever att det blir enklare att hålla fast vid en hälsosammare livsstil om de kan låta sig unnas ibland.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Orsaker till övervikt som du inte kan kontrollera
  2. Vad som kan sabotera din viktnedgång
  3. 7 hälsosamma vanor som håller dig yngre
  4. 6 hälsosamma tips när du vill gå ner i vikt snabbt
  5. Kan jag banta med acai?

Lämna en kommentar



Hälsoblogg