Lyckas äta nyttigt med hjälp av förberedelser och lite enkel planering

Dela gärna vår sida!

Visst tar det lite längre tid att äta nyttigt från grunden jämfört med att köpa halfabrikat, men det är så otroligt mycket man vinner på att laga hemlagad hälsosam mat. Genom att laga din egen måltid från grunden undviker du ohälsosamma tillsatser och E-nummer, maten innehåller dessutom en mycket högre koncentration av vitaminer och andra näringsämnen samt du kan nu ha stenkoll på vad du egentligen äter. Genom att lära sig att förbereda maten i förväg med hjälp av lite enkel planering så sparar du dessutom in mycket tid och det behöver inte alls vara särskilt tidskrävande att laga hemlagat. Genom att proppa sin kyl, frys och sitt skafferi fullt med nyttigheter som går snabbt att tillaga hjälper man sig själv rejält på traven. När du har all denna nyttiga mat väldigt lättillgänglig så finns det ingen anledning till att inte äta den. Det ska vara enkelt att äta nyttigt! Tidsbrist ska inte behöva hindra oss från att må bra och ha en bra hälsa.

Det finns massa knep på hur man bygger upp ett bra förråd av nyttig mat. Vissa saker kan man köpa färdiga direkt från butik, medans andra livsmedel måste förberedas något. Ett grundtips är att för-hacka och portionera ut både kött, fisk, bär och grönt i små påsar som man förvarar i frysen. Wokrätter, soppor och grytor kommer nu kunna tillagas på bara en bråkdel av tiden. Färdigfrusna bär, frukter och grönsaker är inte heller så näringsfattiga, jämfört med färska, som man kanske kan först kan tro. Om man begrundar det hela något så kommer man att inse att frusna bär och grönsaker fryses in snabbt direkt efter plockning, vilket hindrar dem från att både övermogna samt bevarar vitaminer och mineraler till fullo. Kom dock ihåg tumregeln: om du kan köpa livsmedlet från din lokala grönsaks-, frukt- eller bärodlare så är färskt alltid bättre och nyttigare än fruset!2645397068 42a30cc9cb n 300x199 Lyckas äta nyttigt med hjälp av förberedelser och lite enkel planering

All typ av förberedelser är bra när det kommer till att äta bättre och nyttigare. Se till att ha färsk frukt och grönsaker hemma som du kan tugga på om blodsockret blir alltför lågt innan maten är klar. Se till att koka en stor mängd brunt ris, eftersom brunt nyttigt ris tar evigheter att koka, som du sedan kan förvara i portionsförpackningar i både frys och kylskåp. Låt risnudlar ligga i kallt vatten i kylskåpet så har du en wokrätt redo på några minuter eftersom både nudlar, kött och grönt är förberett sedan innan. Ett annat tips är att laga mycket mat när du väl håller igång, för att sedan frysa in lunchportioner för andra dagar. Det kan också hjälpa att ägna en ledig kväll helt åt matlagning, av flera rätter, så man bygger upp ett förråd av ”nyttig snabbmat”. Något annat som sparar mycket tid är att strunt i att skala potatisen och grönsakerna. Att tvätta av jord och smuts räcker gott och väl. Näringsinnehållet blir dessutom mycket högre då det mesta av nyttigheterna sitter precis under skalet och i vanliga fall skalas bort.

Så ta dig en titt i ditt eget skafferi och begrunda vad du kan göra bättre. Se över vilka rätter du vill laga och hur du på bästa vis kan förbereda dem för att spara in på din egen viktiga tid och göra ditt liv både nyttigare och enklare.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Banta snabbare med (hjälp av) Hoodia och Acai
  2. Ska man äta eller inte äta rött kött?
  3. Så lyckas du med din viktnedgång
  4. 5 anledningar till att äta bönor oftare
  5. Frukt är nyttigt! Banta snabbt med frukt!

Lämna en kommentar



Hälsoblogg