Nya vanor som hjälper dig att komma i form

Dela gärna vår sida!

Om man vill gå ner i vikt och hålla sig i form handlar det om att hitta nya, smalare vanor. Ofta handlar våra nyårslöften om att gå ner i vikt, träna mer och bli smalare. Nyårsslaget 2012 var inget undantag. Färska undersökningar visar tydligt att skandinavernas främsta nyårslöften handlar om just detta.

Viktminskning, träning och att leva sundare och smalare. Hur många är det inte som köper gymkort i början på januari för att börja sina ”nya” hälsosammare liv med smalare mat och träning? Ett nytt år kan fungera som en bra nystart, men det är viktigt att komma ihåg att det gäller att fullfölja sina planer. Det viktigt att tänka långsiktigt och se till att dessa nya förändringar blir långvariga livsstilsförändringar. Man bör följaktligen inte starta i för högt tempo då detta oftast leder till att man snabbt ger upp och att allt det nya blir för mycket.

Här nedan kommer tips på nya vanor som kan göra det enklare för dig att hålla en smalare livsstil.

Skaffa dig fler vänner. Fler vänner har visat sig både förlänga livet samt göra oss smalare. Ett mer aktivt socialt liv med en stor umgängeskrets hjälper oss alltså att förbränna fett. Så skaffa mer vänner och se till att bli mer aktiv!

Ät grapefrukt! Det handlar inte om att gå på någon grapefrukt-diet, utan att bara se till att få i sig grapefrukt oftare. Förutom att grapefrukt innehåller mycket vitaminer, så är det en bra fiberkälla. Fibrer håller dig mättare längre samt hjälper matsmältningen att fungera. Dessutom har det visat sig att grapefrukt hjälper kroppen att reglera insulin nivåerna i blodet.

Söta ditt kaffe med kanel istället för att använda socker. Genom att äta 0,5 till 1 teskedar kanel om dagen så sänker man blodsockernivåerna i kroppen. Detta genom att kanel har visat sig öka nedbrytningshastigheten av socker. Så krydda kaffet med lite kanel istället för att söta det med socker så mår kroppen bättre.

Håll bättre ordning hemma och städa oftare. Ett renare och mer organiserat hem verkar hjälpa oss att få bättre struktur på våra liv. För det första så förbränner man kalorier genom att städa, och för det andra så verkar ett rent hem reflektera att man bryr sig om sin kropp.

Undvik att köpa hem plastförpackade sötsaker och bullar. De kakor, bullar och sötsaker man köper från affären, ofta färdigpackade i plastförpackningar, innehåller stora mänger mättat fett och transfett. Om du ska unna dig något sött ibland så se till att du bakar eller tillagar det hemma så du vet vad det är du stoppar i dig. Se också till att du bara tar en liten bit, och inte alltför ofta.

Ät mer soppa. Buljongbaserad soppa både mättar, värmer och innehåller få kalorier. Fyll ut soppan med magert kött och mycket grönsaker så håller du dig mättare längre och ser till att kroppen får i sig viktiga näringsämnen, mineraler, fiber och vitaminer. Se dock upp för att köpa färdiglagade soppor i konservburk! Dessa färdiga soppor innehåller mycket färre näringsämnen och dessutom kan man hitta kemiska och hormonella spårämnen i dem som har visat sig ha positiv påverkan på våra fettcellers storlek, det vill säga, gör fettcellerna större.

Undvik helt friterad mat. När man friterar livsmedel ökar man dess fettinnehåll markant samt gör dem mycket kaloririkare. Så välj hellre grillad eller kokt mat före friterad. Man bör även se upp för att steka mat för ofta då man ofta tillsätter fett vid vanlig stekning. Så börja ugnsbaka, koka eller ångkoka dina livsmedel för att hålla en slankare linje.

Popcorn är inte ett nyttigt snacks om du äter dem med tillsatt smör!

Ät mer fet fisk samt ta omega 3 och 6 tillskott. Omega 3 och 6 fettsyror är väldigt nyttiga och viktiga för vår kropp. Så se till att äta mycket fet fisk. Man bör äta fisk minst 3 gånger i veckan och dessutom ta tillskott dagligen. Fet fisk som innehåller mycket omega-3 fettsyror stärker ditt immunförsvar, ökar din förbränning och förebygger hjärt- och kärlsjukdomar. Äter du mycket fet fisk håller du dig dessutom mättare och kan minska på mängden kolhydrater i kosten vilket gör att du går ner i vikt. Fisk och skaldjur innehåller även mineraler och vitaminer som är svåra att hitta i andra animaliska livsmedel.

Lyft tyngre vikter på gymmet. Studier har visat att man förbränner dubbelt så mycket kalorier på gymmet om man gör 8 repetitioner där man lyfter 85 % av sin maximala styrka istället för att göra 15 repetitioner där man endast lyfter 45 % av sitt max. Med sitt max, eller maximala styrka, menas den maximala vikt man orkar lyfta när man enbart utför en enda repetition. Så satsa på tyngre vikter och minska på så vis ditt midjemått!

 

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 5 dåliga matvanor som får dig att gå upp vikt
  2. Promenader hjälper dig banta snabbt!
  3. Grönt te hjälper dig med viktminskning snabbt
  4. Lär dig att läsa innehållsförteckningar – så förstå du dem
  5. Gå ner i vikt med smala vanor

Lämna en kommentar



Hälsoblogg