Socker i måtta – för hälsa och viktminskning

Dela gärna vår sida!

Har du ofta ett sug efter något sött? Det är många av oss som är svaga för just sötsaker. Socker ger oss snabb energi och därmed kickar. Dock försvinner den här energin lika snabbt som den kommer och energinivån i kroppen blir därefter lägre än tidigare. Socker gör oss hungrigare och dessutom försämrar det kroppens fettförbränning.

Socker är en snabb kolhydrat uppbyggd av druv- och fruktsocker (glukos respektive fruktos). Kolhydrater fungerar som bränsle för kroppen, men de snabba kolhydraterna skjuter blodsockret i höjden för att sedan få det att rasa igen. Det är istället hälsosammare att sträva efter att äta produkter som håller blodsockret på en jämnare, det vill säga kolhydrater som klassas som långsamma.

Socker ställer alltså till problem för din kropp. För det första innehåller socker enbart snabb energi. Socker tillför inga vitaminer, mineraler, fibrer eller proteiner. Man säger att socker är tomma kalorier som inte ger dig någon näring. Dessutom försämrar socker fettförbränningen eftersom socker gör att blodsockret stiger kraftigt. När blodsockret är högt utsöndras mycket insulin till blodet, vilket öppnar upp kroppens celler så de tar upp socker som bränsle. Detta leder till att så länge blodsockernivån hålls hög i blodet kommer kroppen enbart att nyttja dessa kolhydrater som bränsle och inte förbränna fett. Vilket vi ju önskar. Denna kraftiga blodsockerhöjning orsakar även en kraftig sänkning av sockret i blodet, vilket gör att energinivån sjunker och vi blir hungriga. Därmed ökar sötsuget igen. Därtill så bidrar socker till att hjärnans belöningssystem stimuleras, vilket kan leda till att man faktiskt blir sockerberoende.

Så vill man hålla energinivån på en jämn nivå och slippa sötsug bör man hålla sig borta från socker och andra snabba kolhydrater. Till vanliga sockerfällor här självklart godis, läsk och andra sötsaker. Man även juicer är väldigt rika på socker, samt även livsmedelsprodukter som krämer, yoghurt, flingor, risifrutti, sylt, marmelad och många brödsocker.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsa och viktminskning med Acai bäret
  2. Viktlöften och viktminskning inför 2012 – del 1
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 5
  4. Hur sömnen påverkar din vikt och hälsa
  5. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 8

Lämna en kommentar



Hälsoblogg