Supermaten som är superbra för hälsan

Dela gärna vår sida!

Vår kropp mår bra av att få i sig mycket antioxidanter, fibrer och nyttiga fetter. Som tur är finns det livsmedel som är fullproppade av dessa nyttigheter. Lär man sig vilka produkter som är nyttigare än andra ligger man redan steget före i att förbättra sin hälsa. Genom att lägga till fler av dessa superlivsmedel i din vardagliga diet så tar du alltså kontroll över din hälsa och tillgodoser kroppen med nödvändiga ämnen och energi. Det handlar dock om att inta dessa livsmedel på daglig basis för att kroppen ska kunna vinna på fördelarna och risken för att drabbas av ohälsa, som cancer och hjärt-kärlsjukdomar, ska minska.

blabar 300x225 Supermaten som är superbra för hälsanTill denna supermat räknas bland annat avokado, bönor, blåbär, broccoli, mörk choklad, linfrön, vitlök, lax, spenat och naturell yoghurt. Både avokado, linfrön och lax innehåller nyttiga omättade fetter som kroppen, och hjärtat, behöver. Både linfrön och lax innehåller nödvändiga omega 3-fetter, vilka bland annat minskar risken för hjärt- och kärlsjukdom samt minskar koncentrationen av det dåliga kolesterolet i blodet. Bönor är otroligt nyttiga för oss då de innehåller stora mängder lösliga fibrer. Lösliga fibrer suger upp kolesterol och för det ut genom mag- och tarmkanalen istället för att det absorberas av kroppen. Blåbär innehåller stora mängder antioxidanter, särskilt det blå pigmentet som är en typ av flavonoid. Denna flavonoid som heter antocyanin sägs skydda oss mot hjärtsjukdomar, cancer, ålderrelaterad blindhet och minnesförluster. Så ät betydligt mer blåbär!

Alla vet vi att grönsaker är en viktig del av en hälsosam kost och att vi bör äta mycket av det på daglig basis. Bra att veta är att broccoli och spenat är viktiga nyckelgrönsaker till en bättre hälsa. Broccoli innehåller svavelföreningar som signalerar till kroppen att tillverka enzymer som bekämpar cancer-orsakande ämnen i kroppen, medan spenat innehåller stora mängder karotenoider som är bra för både syn och kropp. Både broccoli och spenat innehåller dessutom stora mängder mineraler som kalium och folat, samt höga halter av vitamin C. Andra nyttigheter att använda vid matlagning är vitlök, chili och andra färska kryddor och örter. Vitläk sägs både ha en anti-baktriell förmåga, samt innehåller höga halter antioxidanter.

Så genom att bli mer medveten av vad du köper hem kan du enkelt förbättra din hälsa och göra smartare val. Och vill du unna dig något sött är mörk choklad ett bra alternativ efter som även denna produkt innehåller mycket antioxidtanter och mineraler. Men se upp, unna dig inte för mycket!

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 7 hälsosamma vanor som håller dig yngre
  2. Nya vanor som hjälper dig att komma i form
  3. Vad som kan sabotera din viktnedgång
  4. 5 dåliga matvanor som får dig att gå upp vikt
  5. Svält är inte att banta snabbt!

Lämna en kommentar



Hälsoblogg