Ursäkter för att skippa träningen – så vinner du

Dela gärna vår sida!

Det är mycket som stör träningen och som gör att vi, kanske mer än gärna, hoppar över den. Våra ursäkter är i många fall många och skäl nog för oss att tycka att vi har anledning att skippa ett träningspass eller två, eller fler. Dock handlar det i första hand om att inse att anledningarna att hoppa över träningen oftast är dåliga ursäkter och undanflykter. Alltså motiv som vi själva skapar för att vi inte vill eller orkar träna, och genom att övervinna dessa undanflykter så har du tid att träna.

Vi har nog alla både sagt och hört frasen ”jag hinner verkligen inte med att träna idag”. Men om du inte hinner med att träna så beror det på hur du prioriterar saker i din vardag. Har man inte tid så vill man oftast inte. Det gäller att du frågar dig själv vad du prioriterar, och hur viktigt det är för dig att ha en bra hälsa och frisk kropp. För de flesta räcker det nämligen att motionera 30 minuter om dagen för att göra skillnad, vilket de flesta av oss bör hinna med. Man bör varaktigt påminna sig själv om hur viktigt det är för kroppen att röra på sig och hur mycket bättre man mår av motion.

Vanliga ursäkter handlar ofta om att man är trött, att träning är tråkigt, att man är stressad, att man behöver jobba övertid, att vädret är dåligt, att grundformen är dålig eller att barnen tar all ledig tid. Det gäller att hitta lösningar på dessa dåliga ursäkter. Det är en fråga om hur man prioriterar sin tid. Eftersom motion gör dig piggare och gladare så har det mycket positivare effekt än att exempelvis dega ner sig i soffan efter jobbet. Ett träningspass rensar hjärnan från stress och gör att även kroppen får sitt. Motion hjälper dig även att sova bättre, vilket även det gör dig piggare och mindre stressad. Motion blir inte heller tråkigt och enformigt om du ser till att variera med olika aktiviteter. Försök prova på någonting nytt och hitta något som du verkligen tycker om. Påminn dig själv att motion är ett av de bästa botemedlen mot stress.

Men vad gör man åt vädret? Det regnar så förskräckligt ute, och dessutom är det kallt och ruggigt! Man kan tyvärr inte göra något åt vädret. Dock hjälper det att införskaffa rätt träningskläder. Dessutom känns det oftast inte så farligt när man väl är ute. Och om vädret skrämmer dig alltför mycket är lösningen att skaffa ett gym- eller aerobic-kort.

Vänj dig att sluta upp med dåliga ursäkter. Så se över dina prioriteringar och börja ta tag i din egen hälsa.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Lär dig att läsa innehållsförteckningar – så förstå du dem
  2. Få kalorier eller lite fett – vad vinner när du vill gå ner i vikt?
  3. Bantningsmetoder – så väljer du
  4. Så lyckas du med din viktnedgång
  5. Ner i vikt – så lyckas du

Lämna en kommentar



Hälsoblogg