Få kalorier eller lite fett – vad vinner när du vill gå ner i vikt?

Dela gärna vår sida!

Att gå ner i vikt betyder många gånger att du måste välja en diet som utelämnar något typ av näring. På senare tid har låg-kalori dieter varit på modet och förr var det vanliga med dieter baserat på ett lågt fettintag. Men ny forskning visar att för den som bara vill gå ner i vikt så spelar det mindre roll vilken diet du väljer, båda ger dig ett likvärdig resultat.

HealthDay News rapporterar nämligen att en studie som företagits över två år visar att båda dieterna ger ett likartat resultat om du vill gå ner i vikt i det långa loppet.. En strikt diet i kombination med träning visar att personer lyckades gå ner i vikt lika mycket, oberoende om de använde en lågkaloriediet som Atkins eller en mer traditionell diet baserat på ett lågt fettintag. I snitt förlorade personerna i undersökningen 7% av deras kroppsvikt efter två år.

Gary Fotser, en av rapportens författar menar att det istället är viktigt att etablera metoder och rutiner för att lyckas bibehålla dieten och fortsätta och fullfölja rekommenderad träning.

Vad man kan se är att de som väljer en diet baserat på ett lägre kaloriintag ser positiva effekter så som lägre blodtryck och högre nivåer av godartat kolesterol jämfört med dom som valde en fettbaserad diet.

Studien baserades  på 307 personer med en snittålder på 45 år och ett snitt-BMI på 36.

Källa: HealthDays News

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 5 bantningstips när du bara vill gå ner lite
  2. 50 snabba bantningstips när du vill gå ner i vikt snabbt
  3. 3 tips när du vill börja gå ner i vikt snabbt
  4. 6 hälsosamma tips när du vill gå ner i vikt snabbt
  5. Fyra saker att tänka på när du vill gå ner i vikt

Lämna en kommentar



Hälsoblogg