Sömn viktigt vid viktminskning

Dela gärna vår sida!

Den amerikanska organisationen Annals of Internal Medicine presenterade nyligen en studie som visar att det finns en tydligt koppling mellan sömn och viktminskning. Studien innefattade 10 överviktiga män och kvinnor som under två tvåveckorsperioder levde i ett sömnlabb.

Under studien så följde samtliga kalorilåga diet under en period, samtidigt som de sov 8.5 timmar per natt. Under nästkommande period så sov de endast 5.5 timmar men vidhöll vid samma diet. Under respektive period så gick samtliga ner i snitt 7 kilo. Den stora skillnaden var att testpersonerna under den sista perioden, den med färre timmar sömn i huvudsak förlorade muskulatur istället för fett. Väljer man att gå på diet så är slutsatsen  att om man vill uppnå optimalt resultat så skall man även sova ordentligt.

Sömn är av yttersta vikt för att kroppen skall kunna vila och reparera sig. För lite sömn medför att kroppen reagerar negativt och förbränningen av förvarat fett i kroppen minskar. Normal sömn medför att dessa fetter frigörs under natten när kroppen återställer sig och förbereder sig för kommande dag.

Källa: Chiroeco

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Gå ner i vikt med mjölk
  2. 5 tips för permanent viktminskning
  3. Grönt te hjälper dig med viktminskning snabbt

Lämna en kommentar



Hälsoblogg