10 tips för en snabbare viktnedgång

Dela gärna vår sida!

10 tips för snabbare viktnedgång kort och gott.

1. För en snabbare viktnedgång behöver du veta hur mycket energi din kropp behöver. Genom att räkna ut hur många kalorier du bör äta blir det enklare att balansera ditt energiinnehåll och ta reda på om du äter mer än du borde.

2. Ät minst 5 portioner frukt och grönsaker per dag. Ser du till att äta grönsaker till varje huvudmåltid, samt frukt som mellanmål, så kommer du rätt snabbt upp i det rekommenderade dagliga intaget. Frukt och grönsaker är livsmedel med lågt kaloriinnehåll som samtidigt håller dig mätt länge tack vare en hög fiberhalt. Det här leder till att du både håller dig mättare längre samt blir smalare. Perfekt för en snabbare viktminskning.

3. Håll koll på hur stora portioner du äter. Byt med fördel ut lite av kolhydraterna mot en större mängd grönsaker, samt lär dig att inte ta om. Äter du på restaurang så kom ihåg att de ofta gör kolhydratdelen större då kolhydrater generellt är billigare än både protein och grönsaker.

4. Hoppa inte över måltider. För att hålla blodsockret på en jämn nivå och för att undvika sötsug och småätande krävs det att man tillför kroppen energi regelbundet. Istället för att äta 2 till 3 större mål under en dag så sikta hellre på 5 till 6 mindre. Frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, och middag är bra riktmärken. Försök få i dig protein, långsamma kolhydrater, nyttiga fetter, vitamin och fibrer vid varje huvudmål. Som mellanmål fungerar frukt, nötter eller grönsaker utmärkt.

5. Försök att äta så mycket färska råvaror som möjligt. Håll dig borta från både snabbmat och halvfabrikat. Detta eftersom att dessa livsmedel i många fall innehåller stor del snabba kolhydrater, transfett och annat dåligt fett samt få näringsämnen men på samma gång mycket kalorier. Många finner det enklare att gå ner i vikt om de lagar sin egen mat istället för att köpa färdigt eller äta ute på restaurang.

6. Man behöver inte utesluta allt man tycker om bara för att man strävar efter att gå ner i vikt. Det går fortfarande att unna sig något litet ibland, bara man inser att det just ska vara någonting litet. Många upplever att det blir enklare att hålla fast vid en hälsosammare livsstil om de kan låta sig unnas ibland.

7. Lär dig att läsa och förstå livsmedelsetiketter. Om en produkt är fettfri betyder det inte att den är sockerfri. Och hur mycket kalorier, kolhydrater och socker är det egentligen i livsmedlet du köper? Det är viktigt att förstå man stoppar i sig.

8. Se upp för sockerrika drycker. Undvik allt utom vatten om du vill försäkra dig om att du inte får i dig onödiga kalorier som på sikt kan bidra till övervikt och ohälsa.

9. Börja föra en matdagbok för at ta reda på exakt hur mycket energi du äter, samt vad det är du äter. Många gånger tror vi att vi äter mindre och bättre än vad vi gör. Och får du verkligen i dig alla näringsämnen som kroppen behöver?

10. Börja motionera om du inte redan gör det, och gör du det redan så öka på intensitet och tid. Man bör röra på sig aktivt minst 30 minuter per dag för att kroppen ska må bra och för att lägga grunden för en snabbare viktminskning.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. 10 tips för att banta snabbt!
  2. Banta snabbare med (hjälp av) Hoodia och Acai
  3. Gå ner i vikt på en vecka
  4. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 10
  5. 5 faktorer för lyckad viktnedgång

Lämna en kommentar



Hälsoblogg