Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4

Dela gärna vår sida!

Frukt och grönsaker är ett av fundamenten i en hälsosam diet i samband med bantning. De har ett lågt innehåll av kalorier och ett högt näringsinnehåll i form av vitaminer, mineral, antioxidanter och fiber. Frukt och grönt skall vara en vital del av alla mål mat och första valet när du blir sugen på något sött. Utöver faktorer som spelar in vid viktminskning så skyddad även ett hälsosamt intag av frukt och grönt mot andra sjukdomar, som t.ex. cancer, tack vare t.ex. högt innehåll av antioxidanter.

All frukt och grönt i starka och dova färger anses ha ett högre värde av vitaminer, mineraler och antioxidanter. Olika färger har olika fördelar. Några olika exempel:

  • Grön frukt och grönsaker har ett högt innehåll av kalcium, magnesium, järn, zinc och vitamin A,C,E och K. Utöver vanlig grön sallad finns det flera andra självklara alternativ, exempelvis grönkål, broccoli och salladskål.

  • Söta grönsaker är ett perfekt alternativ för dig som vill addera lite sötma i din kosta utan artificiella tillbehör. Några exempel på söta grönsaker är majs, morötter, rödbetor, sötpotatis eller jams, squash och lök.

  • Frukt är en viktig del av en hälsosam diet. Frukt förser dig med högt innehåll av fibrer, vitaminer och antioxidanter. Bär av olika typer, inklusive blåbär speciellt, är kända för att erbjuda skydd mot cancer. Äpplen har ett fiberinnehåll, apelsiner och mangos erbjuder vitamin C.

För den som vill vara extra nyttig så vill vi rekommendera att köpa fräsch ekologisk frukt. Du slipper bekämpningsmedel och du gör samtidigt en världen och jorden en tjänst.

Ett sista tips är att så långt som möjligt undvika färdigpressad juice. Fruktjuice kan innehålla upp till 10 teskedar socker och vara utspädda. Vill du dricka fruktjuice så skall du pressa din egna från färsk frukt.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 2
  2. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 3
  3. Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 1
  4. Snabbguide till snabb bantning
  5. 5 anledningar till varför du inte går ner i vikt snabbt, del 2

En kommentar till “Hälsosam bantning och viktminskning i 10 delar – del 4”

  1. Catherine Hirota säger:

    Håller helt med dig! Frukt och grönsaker är otroligt viktigt för en bra hälsa. De är fulla av vitaminer och fibrer – dessutom är det väldigt gott. De innehåller massvis av vatten, som dessutom är lättare för kroppen att ta upp än när vi dricker vatten. Jag försöker äta så mycket färska grönsaker och frukter som möjligt så att vitaminerna och enzymerna inte förstörs vid upphettning.

Lämna en kommentar



Hälsoblogg