Hälsotips för er med stillasittande jobb

Dela gärna vår sida!

Det är många av oss som har ett stillasittande jobb idag. Stillasittande är inte bra för kroppen och i många fall kan det på sikt leda till både övervikt och ohälsa. Vår kropp är inte menad att sitta still och inte röra på sig. Energin vi stoppar i oss blir många gånger inte förbrukad och våra musklerna tränas inte utan stelnar istället.

Har du ett stillasittande jobb kan det vara värt att planera in pauser under dagen så att du kommer bort från kontorsstolen en liten stund. Här kommer en lista på tips som hjälper dig att bli piggare och må bättre.

1. Tänk på hur du sitter när du arbetar. Det är viktigt att ha en bra arbetsställning så att inte kroppen slits i onödan. Slappna av i axlarna och försök att sänka dem samt att skjuta fram bröstet. Genom att ha en bra arbetsställning förebygger man både huvudvärk och muskelspänningar. En stel kontorsnacke kan exempelvis undvikas genom att man sitter rätare med ryggen samt försöker undvika att skjuta huvudet framåt.

2. Res dig upp var 30e minut och rör på dig. Den räcker med att gå runt lite i rummet så kommer blodcirkulationen att komma igång. Passa på att hämta ett glas vatten eller säga några ord till en kollega.

3. Öppna fönster då och då och släpp in frisk luft. Syre gör dig piggare och behövs för att dina hjärnceller, och resten av kroppens celler, ska fungera optimalt.

4. Försök att hinna ta en längre promenad på lunchrasten. En promenad på 20 till 30 minuter gör underverk för din kropp. Dessutom är det viktigt att komma ut i dagsljuset, speciellt under de mörka vintermånaderna, för att man ska må bra.

5. Låt ögonen vila ibland och ta bort blicken från datorskärm eller papper.

6. Ät bra och hälsoriktig mat. Ta gärna en frukt till kaffet istället för något sött, och ät en bra balanserad lunch med mycket protein, grönsaker och långsamma kolhydrater.

7. Tänk på att inte sjunka ihop där du sitter. Sjunker du ihop blir det svårare för lungorna att få in tillräckligt med luft. Försök därtill att ta djupa och lugna andetag så kommer du känna dig mindre stressad.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Överviktiga har färre jobb och lägre lön
  2. Banta snabbt med realistiska mål
  3. Ner i vikt snabbt med glass i sommar
  4. Ner i vikt snabbt med rätt ideal del 2
  5. Ner i vikt snabbt med rätt ideal

Lämna en kommentar



Hälsoblogg