Hur sömnen påverkar din vikt och hälsa

Dela gärna vår sida!
Hur du sover påverkar hur du mår, både psykiskt och fysiskt. Dåliga sömnvanor leder till så mycket mer än gäspningar och trötthetskänslor. Det finns faktiskt stora hälsorisker med att sova för lite. För lite sömn kan orsaka alltifrån depression till övervikt. Det rekommenderas att man ska sova mellan 6 till 8 timmar per natt för att sömnen inte ska påverka ens hälsa negativt. Om du inte sover så många timmar per natt är det dags att se över sina sömnrutiner, för mycket sömn är nämligen inte heller bra.

Kvinnor går lättare upp i vikt än män om de sover för lite eller har en oregelbunden sömn. För lite sömn ökar dessutom risken att drabbas av typ 2-diabetes hos både kvinnor och män. Detta genom att brist på sömn stör kroppens reglering av metabolismen, samt sover du mindre än 4 timmar per natt försämras också kroppens känslighet för insulin. Typ 2-diabetes i sig är en risk för en rad andra sjukdomar, som exempelvis högt blodtryck och olika hjärt- och kärlsjukdomar. Även vilken typ av fetma man har kan bero av ens sömnrutiner. Sover man mindre än 4 timmar per natt, eller mer än 8, så verkar som att risken för att drabbas av bukfetma är högre. Orsaken till att man i högre grad drabbas av bukfetma beror på att kaloriintaget för det mesta ökar när man är trött och vanan att träna och motionera minskar kraftigt. Just bristen på motion är en vanlig anledning till att man går upp i vikt om man sover för lite. Kroppen och psyket orkar helt enkelt inte att motionera när man är för trött.

Om du inte låter din kropp och hjärna vila ut ordentligt är risken väldigt stor att ditt humör påverkas. Alla vet vi nog av att vi kan bli lite vrångare och bittrare när vi är riktigt trötta. Låter man aldrig kroppen vila ut ökar risken att man drabbas av depression. Risken av att drabbas av annan sjuklighet så som högt blodtyck ökar också vid sömnbrist. Detta beror på att centrala nervsystemet är hyperaktivt även under natten om man inte sover tillräckligt.

Så ett gott råd är att se över sina sömnrutiner och försöka göra något åt dem om de är bristande. För vem vill inte må bättre, känna sig gladare och piggare samt hålla vikten?

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. För lite sömn hämmar din viktminskning
  2. Viktminskning med mindre stress och mer sömn
  3. Hälsa och viktminskning med Acai bäret
  4. Gå ner i vikt eller få cancer
  5. Hur fungerar egentligen måltidsersättningsprodukter?

Lämna en kommentar



Hälsoblogg