Att träna på gym

Dela gärna vår sida!

Det finns lika många sätt att gå ner i vikt som det finns människor. Alla gör vi olika. Vad man kan säga är att en stor del av dessa människor någon gång under sin diet besöker ett gym. Men går man bara till ett gym och lyfter skrot eller kan man träna på flera sätt? Ett gym är mer mångfacetterat än vad många tror.

Så hur och vad kan man träna på ett gym då?

Konditionsträning

Under konditionsträning så faller flera saker olika aktiviteter Som exempel kan nämnas rodd, löpning på band och cykling. Men även instruktörledda övningar så som aerobics och spinning kan räknas in under konditionsträning. Att konditionsträna stärker hjärta och lunga. Något som ger den som tränar mer energi, en bättre kropp och en generellt bättre hälsa.

När du väljer konditionsträning så är målat alltid att hitta en träningsnivå form som passar dig och din kropp allra bäst.

Styrketräning

Detta är vad många tänker på när de besöker ett gym. Människor som står och pustar och stönar i maskiner. Det är nu du bygger muskler. Här kan du välja att träna i maskiner speciellt utvecklade för vissa muskelområden eller med fria vikter, exempelvis hantlar och stänger som, du själv väljer belastning på. I vår mening är det bättre med fria vikter även om de kräver lite mer kontroll och kunskap. De nämligen tränar en större del av kroppen jämfört med maskiner. Med fria vikter så tränar du inte bara en specifik muskel men även balans och koordination.

Att träna fel med tyngder kan faktiskt vara farligt. Därför skall du anpassa din träning till vad du klarar av. Lägg inte på för mycket, det finns risk för bristningar, förslitningsskador och sträckningar.

För den som vill läsa mer om styrketräning så vill vi tipsa om Styrketraning.net. Där kan du läsa om styrketräning och träning i allmänhet.  Du kan även ställa frågor till en expert, Martin Löwgren som bland annat är legitimerad naprapat och licensierad styrketräningsinstruktör.

Stretching

Att handlar som sagt inte om att bygga musklar. Det handlar även om att ta hand om dem. Stretching är ett av de momenten. Genom att stretcha så uppnår du inte bara vighet du kommer även känna dig starkare och hälsosammare. Att stretcha är även den perfekta avslutningen på ett träningspass.

Dela gärna vår sida!

Relaterade inlägg:

  1. Fyra saker att tänka på när du vill gå ner i vikt
  2. Träna dig ner i vikt snabbt
  3. 10 sätt att bränna fett
  4. Snabba tips för att gå ner i vikt snabbt
  5. Att se nålen röra sig ner i vikt snabbt

Lämna en kommentar



Hälsoblogg